Підсумкова нарада галузі освіти за результатами роботи у 2018 році
25 березня 2019 року у великій залі Будинку рад освітяни Новограда-Волинського підвели підсумки діяльності галузі у 2018 році. Участь у нараді взяли міський голова Віктор Весельський, секретар міської ради Василь Остапчук, заступник міського голови Оксана Гвозденко, заступник міського голови-начальник фінансового управління міської ради Ірина Ящук, голова постійної депутатської комісії з питань соціальної політики, охорони здоров’я, освіти, культури та спорту Володимир Федорчук, начальник управління освіти і науки міської ради Тетяна Ващук, керівники закладів освіти міста.
Модератором заходу виступила заступник міського голови, куратор галузі освіти Оксана Гвозденко, яка підкреслила, що освіта – одна із найпотужніших галузей, зазначивши, що у місті виховується та навчається більше 10 тисяч дітей.
Основним доповідачем підсумкової наради стала начальник управління освіти і науки міської ради Тетяна Ващук, яка проінформувала про фінансово-економічну діяльність галузі. Тетяна Володимирівна зазначила, що освітня галузь міста у 2018 році зазнала значних перетворень у напрямку забезпечення трьох ключових реформ: І – розбудови нової української школи відповідно до концепції НУШ, ІІ – набуття широкої автономії закладів загальної середньої освіти як імплементація закону «Про освіту» та ІІІ – децентралізації.
І. Бюджет 2018 року для галузі освіти був забезпечений на 93,4 % та становив 173,4 млн. грн., що на 21,2 млн. грн. більше, ніж у 2017 році. Виконання його становило 98,6 % або 177,1 млн. грн. Вартість утримання одного учня ЗЗСО у 2018 році становила 17040 грн., вихованця ЗДО – 22205 грн., вихованця ЗПО – 2931 грн. Доведений місту обсяг освітньої субвенції становив 63 704,9 тис. грн. На стадії формування міського бюджету недостатність в коштах по заробітній платі за рахунок недофінансування освітньою субвенцією становила 12,2 млн. Це місячний фонд заробітної плати педагогічних працівників шкіл та грошова винагорода у повному обсязі. Оскільки кошти надходять помісячно, то гостро проблема постала під час відпускної кампанії у червні-липні 2018 року та у вересні 2018 року, коли збільшилась кількість учнівського контингенту на 219 учнів та мережа класів на 5, а це додаткових 10 педагогічних ставок.
Спільними зусиллями міського голови, його заступників, депутатів різних рівнів, членів виконавчого комітету, управління освіти і науки, керівників закладів освіти вдалося забезпечити у 2018 році виплату заробітної плати педагогічним працівникам своєчасно, у повному обсязі та грошову винагороду у розмірі 50% посадового окладу. За рахунок оптимізації штатів впродовж року вивільнилося у перерахунку до 56 посад, в основному, за рахунок вивільнення працівників: шкільних їдалень у зв’язку з переходом на нову систему харчування, кондитерського цеху, який вже здано в оренду, групи централізованого господарського обслуговування, додаткових ставок і годин у школах, які у попередні роки були введені рішеннями виконавчого комітету та непередбачені штатними нормативами тощо. Також було надіслано ряд листів до Міністерства фінансів, Міністерства освіти і науки, народних депутатів України з пропозиціями щодо внесення змін до формули розподілу освітньої субвенції. На ці звернення до міського бюджету надійшло у грудні 2018 року 2 млн. 700 тис. грн. субвенції та стабілізаційної дотації для забезпечення виплати заробітної плати педагогічним працівникам шкіл, що дало змогу зекономити у міському бюджеті відповідні кошти. Всього з міського бюджету на виплату заробітної плати педагогічним працівникам шкіл, а це 555 осіб у 2018 році було спрямовано 10,5 млн. гривень.
Загалом у 2018 році функціонування галузі освіти міста забезпечувало 1453 працівника, з яких 840 педагогічних та 613 працівників обслуговуючого персоналу, що становило відповідно 58 та 42%. На квартирному обліку перебуває 23 працівники галузі.
За рахунок коштів міського бюджету у 2018 році утримувалось 12 дошкільних закладів з кількістю вихованців 2323 дитини у 88 групах. Середній показник чисельності дітей у закладах дошкільної освіти міста з розрахунку на 100 місць становить 138 дітей, середній показник в області – 116. Середній показник відвідування дітьми дошкільного закладу становить 65%, всі діти, які потребують дошкільної освіти її отримують. Середня зарплата в закладі дошкільної освіти педагогічного працівника у 2018 році складала 6064 грн (на руки – 4881 грн), господарсько-обслуговуючого персоналу – 4 113 грн (на руки – 3 311 грн).
У 2018 році харчувалося 2323 дитини, з них 728 дітей пільгових категорій. З них: 107 дітей з малозабезпечених сімей, 10 дітей-сиріт та позбавлених батьківського піклування, 8 дітей з інвалідністю, 406 дітей учасників АТО та 3 дитини внутрішньопереміщених осіб отримували 100% безкоштовне харчування. Крім того, враховано харчування 194 дітей з багатодітних сімей з розрахунку 50% вартості харчування за рахунок коштів міського бюджету. Вартість харчування становила 80% від натуральних норм або 30,61 грн. в ясельних групах; 48,0 грн в садових групах, на що було передбачено та використано 5,7 млн. грн. У 2018 році батьківська плата становила 60% вартості харчування, що відповідно складає 18,40 грн. – ясельні групи та 28,80 грн – садові.
На фінансування енергоносіїв у 2018 році спрямовано 6,84 млн. грн. Крім того, на проведення поточних ремонтів, заміну лічильників води використано 343 тис. грн. На капітальні видатки використано додатково з міського бюджету 127 тис. грн. Слід відмітити, що в дошкільних закладах склалася нагальна потреба в придбанні меблів (стільці дитячі, ліжка двоярусні, одноярусні, столики дитячі), м’якого інвентарю (матраци дитячі, постіль), які необхідно закупити у 2019 році.
У 2018 році у місті утримувалось 11 закладів загальної середньої освіти з кількістю учнів 6715 на вересень 2018 року у 269 класах. З 308 випускників 2017-2018 навчального року шкіл міста 249 вступили до закладів вищої освіти України, 21- до закладів Польщі, Австрії, Ізраїлю, 23- до закладів професійно-технічної освіти, працевлаштовано 15 осіб.
Середня наповнюваність класів становить 25 учнів на клас. У перерахунку кількості учнів, які в середньому припадають на одного педагога, то по місту цей показник становить 12 учнів. Найменший показник кількості учнів на одного педагога у Ліцеї №1 – 10,6; найбільший показник кількості учнів у ЗОШ №2 – 14. Середня зарплата в ЗЗСО педагогічного працівника з січня 2018 року зросла на 10% і становила 8164 грн (на руки – 6572 грн), господарсько-обслуговуючого персоналу – 4 060 грн (на руки – 3 268грн).
У 2018 році рішенням виконавчого комітету міської ради звільнено від плати за харчування в ЗЗСО 1591 дітей пільгових категорій. З них: 312 дітей з малозабезпечених сімей, 14 дітей-сиріт, 38 позбавлених батьківського піклування, 59 дітей з інвалідністю, 29 дітей з інклюзивним навчанням, 1106 дітей учасників АТО та 33 дитини внутрішньопереміщених осіб. З них 1200 дітям надана пільга, яка не передбачена чинним законодавством. Вартість харчування становила у розмірі 75% від натуральних норм або 16,30 грн для учнів 1-4 кл., 18,50 грн для учнів 5-11 кл. У 2018 році на забезпечення безкоштовним харчуванням учнів використано 2,6 млн. грн. Відповідно до прийнятих рішень виконавчого комітету міської ради харчування учнів усіх закладів загальної середньої освіти з вересня 2018 року здійснювалось за новою системою – суб’єктами господарювання, які згідно з чинним законодавством надають відповідну послугу. За рахунок відшкодування приватними підприємцями, які надавали послуги з харчування вартості використаних енергоносіїв, оренди обладнань харчоблоків, до міського бюджету додатково надійшло 405,6 тис. грн. Впродовж року за рахунок здачі в оренду спортивних залів, шкільних буфетів, приміщень для навчальних занять з англійської мови 89,2 тис. грн. було додатково отримано до міського бюджету.
Крім пільг на харчування, третій рік поспіль учні користуються пільгами на перевезення міським транспортом. У 2018 році з міського бюджету на це було виділено 260 тис. грн. Влітку 2018 року за рахунок міського бюджету відпочивали у пришкільних таборах 847 школярів, на що було виділено 250 тис. грн. з них використано 213,7 тис.грн.
Фінансування енергоносіїв у школах 2018 році становило 11,4 млн. грн.
На проведення поточних ремонтів шкіл використано близько 368 тис. грн. На капітальні видатки використано майже 2 млн.175 тис. грн. коштів міського, обласного та державного бюджетів.
У 2018 році за кошти міського бюджету утримувалось 3 заклади позашкільної освіти з кількістю вихованців 2020 дітей. Середня зарплата в позашкільних закладах педагогічного працівника становила 5130 грн. (на руки – 4 129 грн), господарсько-обслуговуючого персоналу – 4 120 грн. (на руки – 3 315 грн). На придбання матеріалів для проведення поточного ремонту приміщень ПДМ використано 464,5 тис. грн. коштів міського бюджету та залучено благодійних коштів у сумі 230 тис. 580 грн.
Фінансування енергоносіїв у цих закладах у 2018 році становило 747 тис. грн.
У місті функціонує 3 заклади вищої освіти (КВНЗ «Новоград-Волинський медичний коледж», Новоград-Волинський промислово-економічний технікум, Новоград-Волинський економіко-гуманітарний коледж), в яких навчається 1094 студентів, та 1 заклад професійно-технічної освіти (ДНЗ «Новоград-Волинське вище професійне училище»), в якому навчається 399 учнів.
У 2018 році викладачем-методистом Новоград-Волинського медичного коледжу Стадніком Миколою Миколайовичем була розроблена авторська комп’ютерна програма «ICloud», яка отримала Свідоцтво про реєстрацію авторського права на твір Міністерства економічного розвитку і торгівлі України, гриф МОН України і рекомендована для впровадження в освітній процес закладів загальної середньої освіти, професійної та вищої освіти. Інноваційним проривом медичного коледжу є автоматизація ведення електронного документообігу: електронного журналу успішності, зокрема: фіксацію поточних оцінок через веб-інтерфейс; облік пропусків занять студентами; посилання на тематику заняття (мета роботи, хід роботи, здобуті компетентності); можливість генерування тестових завдань на основі переліку питань; використання п’ятибальних або дванадцятибальних систем оцінювання.
У Новоград-Волинському економіко-гуманітарному коледжі пройшов акредитацію відділ «Фізична культура і спорт» за двома напрямами; оновлено спортивну базу; підготовлено ряд переможців міських, обласних, всеукраїнських спортивних змагань.
Новоград-Волинський економіко-промисловий технікум у 2018 році впровадив у освітній процес хмарні технології: classroom, хмарне сховище даних, віртуальний методичний кабінет. Також поліпшено матеріально-технічну базу: відбулася реконструкція актової зали технікуму, актової зали гуртожитку, покрівлі спорткомплексу та технічних споруд.
Протягом 2018 року вищим професійним училищем проведено планомірну роботу по впровадженню інноваційних форм роботи в освітній процес, зміцнення матеріально-технічної та методичної бази закладу. Завдяки якісній організації навчально-виробничої практики трудового навчання закладом зароблено більше 1 млн. грн. (один з найкращих показників системи ПТУ області). Це дало можливість відкрити 2 нові майстерні для виробничого навчання, переоблаштувати 9 кімнат у гуртожитку із заміною віконних і дверних блоків, встановлення сантехнічного обладнання, придбати 4 ноутбуки, 2 телевізори, закупити необхідну літературу. Завдяки виділених обласною радою коштів у сумі 1 млн. грн. вдалося встановити шатрову покрівлю на приміщення гуртожитку, що не вдавалося зробити протягом останніх 10 років. На завершення цих робіт потрібно ще майже 500 тис. грн.
Для дітей з особливими освітніми потребами за заявами батьків у 7-ми закладах загальної середньої освіти міста організовано інклюзивне навчання для 29 учнів у 21 інклюзивному класі, у ЗОШ №7 облаштовано ресурсну кімнату для корекційних занять. Крім того, в 2018 році на заклади ЗЗСО була передбачена субвенція з державного бюджету на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами у сумі 386,6 тис. грн (197,9 тис. грн – на оплату годин корекційно-розвивального навчання та 188,7 тис. грн – придбання спеціальних засобів навчання), з них освоєно 348,1 тис. грн. На виконання Закону України «Про освіту» рішенням міської ради створено інклюзивно-ресурсний центр, проведено призначення його директора та працівників ІРЦ на конкурсній основі. Центр розпочав свою роботу з вересня 2018 року та вже має ряд напрацювань та позитивних відгуків батьків дітей з особливими потребами про роботу фахівців центру. На облаштування ІРЦ з обласного бюджету виділено кошти у сумі 113,6 тис. грн, які освоєно у повному обсязі: закуплено меблі, комп’ютерну техніку. З міського бюджету виділено 56,5 тис. грн. для облаштування пандусу, проведення ремонтних робіт у приміщенні ІРЦ, на виплату заробітної плати використано 261,7 тис .грн.
Загалом по галузі, завдяки тісній співпраці керівників закладів освіти з депутатами міської ради залучено додатково 840 тис. грн. коштів, які були виділені міською радою на роботу в виборчих округах.
Відповідно до Закону України «Про освіту» з початку 2018-2019 навчального року всі 11 закладів загальної середньої освіти перейшли на самостійний бухгалтерський облік, для ведення якого рішенням міської ради внесені зміни до статутів шкіл та рішенням виконавчого комітету міської ради забезпечено введення 11 посад головних бухгалтерів. При цьому у централізованій бухгалтерії було скорочено відповідно 10,75 посад. Управлінням освіти і науки здійснено ряд організаційних заходів: здійснено розподіл бюджетних коштів на утримання кожного закладу відповідно до кількості учнів, організовано навчання, передбачено кошти у сумі 48 тис. на закупівлю бухгалтерських програм. Відповідно до статей 22 та 26 Бюджетного кодексу України головним розпорядником коштів, яким є управління освіти і науки міської ради буде систематично здійснюватися контроль за фінансово-господарською діяльністю розпорядників нижчого рівня. При здійсненні самостійного бухгалтерського обліку закладами освіти гостро виникла проблема у відповідних кадрах, які його забезпечують. Так, впродовж півроку плинність кадрів становила 15 осіб, що ускладнювало робочий процес. 14 працівників централізованої бухгалтерії, у обслуговуванні яких залишилось 20 закладів, установ, структурних підрозділів освіти надавали практичну допомогу та щоденні консультації.
ІІ. З вересня 2018 року 30 перших класів, у яких 768 учнів закладів загальної середньої освіти міста розпочали роботу в нових умовах. Для цих цілей з державного бюджету було передбачено 1 млн. 413 тис. 600 грн. та співфінансування з міського бюджету у розмірі 30% або 605 тис. 828 грн. На ці кошти закладами освіти були придбані шкільні парти на суму 1104,0 тис. грн., дидактичне обладнання – 747,8 тис. грн., комп’ютери на суму 167,6 тис. грн. За кошти трьох бюджетів: державного, обласного та міського як співфінансування у сумі 153,6 тис. грн., обласним управлінням освіти і науки закуплено та передано для перших класів міста «фабрики друку»: ноутбук, ламінатор та сканер +принтер+ксерокс. Загалом всі школи міста гарно підготували навчально-матеріальну базу для роботи перших класів у нових умовах. Пройшли успішну підготовку вчителі-тренери, які провели навчання для всіх вчителів початкових класів, вчителів англійської мови, які викладають у перших класах міста щодо роботи в умовах НУШ. Всі учителі отримали сертифікати. На базі ЗЗСО ІМЦ організовано роботу постійнодіючого тренінгу з упровадження ігрових технологій (LEGO) в роботу початкової школи, організовано та проведено трьохденний тренінг для заступників директорів шкіл з навчально-виховної роботи в початкових класах ЗЗСО з теми «Реалізація Концепції Нової української школи». В липні 2018 року отримано, розвезено в ЗЗСО ігрові набори Sick Bricks для всіх учнів перших класів міста. Отримано, розподілено та завезено 100% кількість підручників для учнів 1 класу. Організовано та проведено педагогічний коучинг з теми «НУШ: від гасла до реального втілення ідеї» за участю кандидата педагогічних наук, завідувача відділу початкової освіти Інституту педагогіки АПН України О. Онопрієнко, де 120 учителів початкових класів отримали сертифікати.
ІІІ. У зв’язку із добровільним приєднанням 01.11.2018 року до міської громади громад Майстрівської сільської ради до мережі закладів освіти міста долучилися три школи першого ступеня, в яких навчається 42 учні у 1-4 класах. Для решти 291 учнів 5-11 класів сіл Майстрова, Майстрової Волі та Маковиці забезпечено організоване підвезення до найближчих шкіл інших громад. Для вирішення вищезазначених питань управлінням освіти і науки підготовлено ряд рішень міської ради, зокрема про передачу у власність ОТГ майна цих закладів та програму про відшкодування за перевезення учнів та вчителів, також вирішено питання харчування учнів пільгових категорій. У 2019 році маємо продовжити створення відповідних умов навчання учнів та визначення подальшої долі функціонування цих шкіл. У лютому 2019 року на сесії міської ради депутатами підтримано виділення 117 тис. грн. на придбання меблів (парти, стільці, ігрові столи, шафи для наочності, шкільні дошки) у ці три школи для створення належних умов перебування дітей у закладах.
Основні завдання галузі, які були поставлені на підсумковій нараді у 2018 році виконані:
1. Відповідно до Закону України «Про освіту» розпочати реформування системи освіти міста, зокрема закладів загальної середньої освіти та забезпечення впровадження нового стандарту початкової освіти з 2018-2019 навчального року.
2.Децентралізація бухгалтерії та надання реальної автономії закладам освіти.
3.Створення ефективної системи організації харчування у закладах загальної середньої освіти. Організація пілотного проекту з надання послуг по харчуванню приватним підприємцем у СШ №4, ЗОШ № 9.
4. Організація роботи міського інклюзивно-ресурсного центру.
5.Завершення реконструкції дахів НВК і колегіуму та капітальних ремонтів закладів освіти відповідно до наявної проектно-кошторисної документації та програми соціально-економічного розвитку галузі на 2018 рік.
Основні завдання сьогодення, над якими буде проводитися робота у 2019 році:
1. У зв’язку з прийняттям Житомирською регіональною радою розвитку плану розвитку на 2019-2021 року планується, що на 12 об’єктах освіти Новоград-Волинської міської об’єднаної територіальної громади, які включені до цього плану, впродовж цих років буде здійснено капітальні ремонти: фасаду та покрівель ЗОШ №7, будівництво міні-футбольного майданчика в ЗОШ №10, Ліцеях №4,11, будівлі Майстрівської ЗОШ, ДНЗ №4,1, ЗОШ №2,3,5,6,9.
2. Подальша розбудова нової української школи – забезпечення створення освітнього простору у новостворених перших класах.
3. Трансформація функцій інформаційно-методичного центру.
4. Подальше реформування закладів загальної середньої освіти на виконання Закону України «Про освіту» тощо.
Начальник управління освіти і науки міської ради Тетяна Ващук висловила подяку всім, хто був причетний до впровадження зазначених реформ, адже це є однозначно спільний результат. В першу чергу, звичайно, міському голові Весельському В.Л. та куратору галузі, заступнику міського голови Гвозденко О.В., а також начальнику управління освіти і науки Житомирської ОДА Шевчук Л.П. за підтримку, розуміння та сприяння в роботі.
Крім того, співдоповідачами на підсумковій нараді галузі освіти за результатами роботи у 2018 році стали: вчитель ЗОШ №5 Алла Грозовська, яка доповіла про перші кроки впровадження нової української школи; директор Інклюзивно-ресурсного центру Наталія Борис, яка розповіла про інклюзивну освіту в дії; завідувач Інформаційно-методичним центром Наталія Ковальчук, яка проінформувала про трансформацію функцій інформаційно-методичного центру; директор ЗОШ №9 Віктор Мельник, який проаналізував самостійний бухгалтерський облік ЗЗСО, вказавши на переваги та недоліки; директор Ліцею №4 Валентина Сільвертюк, яка ознайомила з організацією нової системи харчування в закладі.
Затим голова постійної депутатської комісії з питань соціальної політики, охорони здоров’я, освіти, культури та спорту Володимир Федорчук озвучив ключові завдання органів місцевого самоврядування для досягнення збалансованого розвитку галузі освіти. Зокрема, Володимир Григорович наголосив, що впродовж минулого року депутатська постійна комісія перебувала у постійній співпраці з управлінням освіти і науки міської ради щодо питань забезпечення заробітною платою всіх працівників галузі. Педагогічні працівники отримали 50% винагороди згідно ст. 57 ЗУ «Про освіту». Володимир Федорчук наголосив, що в минулому році розпочато реформування галузі, впроваджено самостійний бухгалтерський облік в ЗЗСО міста, організовано харчування приватними підприємцями, впроваджено нову українську школу. Також голова постійної депутатської комісії підкреслив, що для того щоб галузь функціонувала на належному рівні необхідно її фінансувати, результатом чого отримаємо якісний показник.
Підвів підсумки наради міський голова Віктор Весельський, який разом з тим відзначив за професіоналізм, сумлінну працю, впровадження сучасних методів навчання і виховання підростаючого покоління та з нагоди проведення підсумкової наради галузі освіти і науки за результатами роботи у 2018 році Почесною грамотою міської ради завідуючу ДНЗ № 1 Вікторію Лесик, а також подяками міського голови: головного спеціаліста управління освіти і науки міської ради Тетяну Балаушко, провідного економіста централізованої бухгалтерії управління освіти і науки міської ради Аллу Косяк, директора Ліцею №4 Валентину Сільвертюк та завідувача центру розвитку дитини „Дельфін“ Аллу Пелешок.
Відтак, підводячи підсумки, очільник міста підкреслив, що у минулому році у Новограді-Волинському першим в області було відкрито Інклюзивно-ресурсний центр, впродовж року вдалося з державної у комунальну власність передати будівлю на вулиці Князів Острозьких, 46 для Палацу дітей та молоді. Віктор Леонідович зауважив на можливостях співпраці з центральними органами виконавчої влади, зокрема з Міністерством освіти і науки України. А також наголосив, що 293 із 308 випускників закладів загальної середньої освіти міста у минулому році продовжили навчання у вищих навчальних закладах як України, так і за її межами.
Підтримка освітян та їх вихованців є в пріоритеті роботи міської влади, тому очільник Новограда-Волинського зазначив, що зробить все залежне, щоб і надалі забезпечувати галузь усім необхідним для втілення в життя надважливого завдання – виховання здорових та освічених дітей.