Економічний аспект перейменування: скільки доведеться витратити звичайним громадянам і бізнесу
16 червня на сесії міської ради 22 депутати проголосували за те, щоб місту повернулась історична назва. Найпоширеніші питання, що виникають у жителів громади: “Скільки це коштуватиме?”, “Оголосіть прайс” тощо. У цій статті спробуємо пояснити економічну складову перейменування як для мешканців, так і для бізнесу.
Питання, що хвилює усіх городян – скільки доведеться заплатити. Розшифровуємо виступ фахівців Ради Європи на громадських обговореннях.
ІНФОРМАЦІЯ ПРО ЕКОНОМІЧНІ АСПЕКТИ ПЕРЕЙМЕНУВАННЯ МІСТА ВІД ПРОЄКТУ РАДИ ЄВРОПИ
Юлія Гвоздович, експертка проєкту Ради Європи “Зміцнення громадської участі у демократичному процесі ухвалення рішень в Україні”
“Сьогодні громади рішуче відходять від рудиментів рф та повертають історичні національні символи, зокрема й об’єктів топоніміки. Тому зараз у дуже багатьох громадах, де не ведуться бойові дії, відбуваються процеси перейменування, починаючи із громадських обговорень, а надалі такі рішення виносять на сесію міськради. Зважаючи на таке велике значення процесів перейменування у національній безпеці країни, Україна надає максимальне сприяння усім категоріям мешканців, щоб ця процедура не завдавала їм жодних витрат або таких витрат було мінімум”.
Тарас Хавунка, юрист, керівник аналітично-адвокаційного центру “Львівський регуляторний хаб”, презентував юридичну пам’ятку з перейменування населених пунктів та вулиць.
“Упродовж останнього часу у багатьох містах України змінили назви вулиць, площ, проспектів та навіть населених пунктів. За підтримки громадськості вулиці та населені пункти, названі іменами діячів сусідньої держави-агресора, отримують нові назви, зокрема й імена Героїв України, а міські, сільські й селищні ради, відповідно до Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні”, приймають рішення про перейменування.
Окрім соціального впливу, такі зміни мають також юридичне значення, і чимало громадян та підприємців ще до прийняття рішення органом місцевого самоврядування про перейменування намагаються шукати відповідь на ключові питання: “Як таке перейменування вплине на моє життя та/або господарську діяльність і які документи доведеться змінювати? Скільки мені це буде коштувати?”.
ДЛЯ ЖИТЕЛІВ
Внесення змін щодо місця реєстрації особи
Законодавство не передбачає обов’язку вносити подібні відомості, оскільки зміна назви вулиці чи населеного пункту не є зміною реєстрації місця проживання. Перереєстрацію місця проживання можна здійснити під час обміну паспорта чи зміни прізвища, тобто коли виникає безпосередня потреба.
На сьогодні реєстрація чи зняття з реєстрації місця проживання/перебування здійснюється відповідно до Порядку декларування та реєстрації місця проживання (перебування), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 7 лютого 2022 року № 265, і законів України “Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні” й “Про надання публічних (електронних публічних) послуг щодо декларування та реєстрації місця проживання в Україні”.
У разі ухвалення рішення про зміну нумерації будинків, перейменування вулиць (проспектів, бульварів, площ, провулків, кварталів тощо), населених пунктів, адміністративно-територіальних одиниць, зміни в адміністративно-територіальному устрої на підставі відповідних актів вносяться зміни до реєстру територіальної громади, зі збереженням попередніх даних, із подальшим внесенням цієї інформації до Єдиного державного демографічного реєстру. Зазначені відомості за бажанням особи вносять до відповідних документів, що містять відомості про місце проживання/перебування.
Внесення змін до документів на нерухомість
Документи, що засвідчують право власності на нерухомість, залишаються чинними у випадку зміни назви вулиці, на якій вони розташовані. У разі перейменування вулиці, на якій розміщена нерухомість, українським законодавством не передбачена необхідність внесення змін до документа про право власності на нерухоме майно, зокрема свідоцтва про право власності, свідоцтва про право на спадщину, договору купівлі-продажу, дарування тощо.
Водночас, у разі потреби, власник майна має право звернутися до органу державної реєстрації прав на нерухоме майно із заявою про внесення змін. Наприклад, необхідність купівлі-продажу чи дарування нерухомості. Отож якщо власник бажає продати, подарувати або передати у спадок свою нерухомість, у документах, які оформлюватимуться на нового власника, вже буде вказана нова назва.
ДЛЯ БІЗНЕСУ
Внесення змін в установчі та реєстраційні документи
Зміна відомостей про місцезнаходження юридичної особи та фізичної особи підприємця підлягає державній реєстрації відповідно до Закону України “Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань”.
Перейменування вулиці місцезнаходження юридичної особи є зміною місцезнаходження юридичної особи, що передбачає необхідність внесення відповідних змін в установчі документи, змін до відомостей про фізичну особу-підприємця, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб, повідомлення банківських установ і контрагентів про зміну реквізитів у чинних договорах, виготовлення нової печатки, бланків тощо.
Водночас цей Закон не встановлює граничних термінів для проведення зміни відомостей щодо місцезнаходження, таким чином, суб’єкт господарювання сам може вирішувати, коли необхідно провести реєстрацію змін.
Згідно з абз. 12 ч. 1 ст. 36 Закону України “Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань” адміністративний збір не справляється за проведення державної реєстрації змін до відомостей про юридичних осіб та їхніх установчих документів, змін до відомостей про фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, пов’язаних зі змінами в адміністративно-територіальному устрої України, а також зміни місцезнаходження юридичної особи, місця проживання фізичної особи у зв’язку зі зміною назви (перейменуванням) скверів, бульварів, вулиць, провулків, узвозів, проїздів, проспектів, площ, майданів, набережних, мостів, інших об’єктів топоніміки населених пунктів.
Представники юридичних осіб та/або фізичні особи-підприємці мають змогу внести зміни до установчих документів, відомостей про фізичну особу-підприємця, звернувшись до реєстраторів у центрах надання адміністративних послуг або ж через портал “Дія”.
Внесення змін до чинних ліцензій
Зміна місцезнаходження юридичної особи, ФОП (перейменування вулиці, населеного пункту) не призводить до переоформлення ліцензії. Саме таке роз’яснення пропонує Державна регуляторна служба України з посиланням на Закон України “Про ліцензування видів господарської діяльності”.
Згідно із Законом України “Про ліцензування видів господарської діяльності” підставами для переоформлення ліцензії є:
– зміна найменування юридичної особи (якщо зміна найменування не пов’язана з реорганізацією юридичної особи) або прізвища, імені, по батькові фізичної особи-підприємця);
– перехід права на здійснення виду господарської діяльності, на який отримано ліцензію, від ліцензіата, що був фізичною особою-підприємцем, до іншої фізичної особи, яка є її спадкоємцем.
Закон України “Про ліцензування видів господарської діяльності” не містить такої підстави для переоформлення ліцензії, як зміна місцезнаходження юридичної особи або зміна місця проживання фізичної особи-підприємця.
Водночас частиною другою статті 15 Закону України “Про ліцензування видів господарської діяльності” передбачено, що ліцензіат зобов’язаний повідомляти органу ліцензування про всі зміни даних, які були зазначені в його документах, що додавалися до заяви про отримання ліцензії, у строк, встановлений ліцензійними умовами, але не пізніше ніж один місяць з дня настання таких змін.
Ліцензіат може направити письмове повідомлення з інформацією про такі зміни даних рекомендованим повідомленням про вручення з описом вкладення листа.
Внесення змін до документів дозвільного та адміністративного характеру
Відповідно до абз. 1 ч. 8 ст. 4-1 Закону України “Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності”, зміна найменування та місцезнаходження юридичної особи або прізвища, імені, по батькові та місця проживання фізичної особи-підприємця не є підставами для переоформлення документа дозвільного характеру.
Це й же Закон встановлює виняткові підстави для переоформлення документів дозвільного характеру, а також загалом визначає, які документи є дозвільними у розумінні законодавства та на які сфери господарської діяльності (не)поширює свою дію Закон.
Водночас органи місцевого самоврядування можуть встановлювати вимогу для підприємців отримувати юридично значущі документи локального характеру через процедуру адміністративної послуги. У такому разі рекомендуємо з’ясовувати у місцевих радах, чи призводить зміна найменування населеного пункту та/або вулиці до внесення змін у такий документ.
Підсумуємо: перейменування об’єктів топоніміки не несе додаткового фінансового навантаження ні на суб’єкти господарювання, ні на жителів територіальної громади.
Варто зазначити, що процес перейменування об’єктів топоніміки (особливо населених пунктів) завжди викликає пожвавлений інтерес у жителів громади”.