Перейменування вулиць: що робити громадянам

30 Червня 2022, 7:39

Упродовж останнього часу у багатьох містах України були змінені назви вулиць, провулків, парків, скверів. Ці зміни торкнулись і вулиць міста Новограда-Волинського та сіл Новоград-Волинської міської територіальної громади. За підтримки громадськості, за результатами роботи комісії з питань топоніміки та охорони культурної спадщини при виконавчому комітеті міської ради, робочої групи з питань необхідності унормування назв окремих об’єктів топоніміки населених пунктів Новоград-Волинської міської територіальної громади та депутатів міської ради, вулиці, провулки, названі іменами діячів сусідньої держави-агресора, отримали нові назви.

Рішенням міської ради від 16.06.2022 №564 «Про перейменування вулиць, провулків, парків, скверів Новоград-Волинської міської територіальної громади» перейменовано 114 об’єктів топоніміки.

У багатьох жителів громади цей факт викликав занепокоєння: у скільки їм обійдуться зміни назв вулиць, провулків та, зрештою, що їм робити в цій ситуації?

Багатьох турбує питання, чи потрібно вносити зміни в ті чи інші документи. Законодавство не передбачає обов’язку вносити відомості, що стосуються реєстрації, оскільки зміна назви вулиці не є зміною реєстрації місця проживання. Перереєстрацію місця проживання особи можна здійснити під час обміну паспорта чи зміни прізвища, тобто коли виникає безпосередня потреба.

Таким чином, після перейменування вулиці, провулку ніхто не мусить звертатись до міграційної служби, щоб зробити відмітку про нову адресу.

Що стосується внесення змін у документи на право власності на житло, нерухомість, то чинним законодавством не  передбачена необхідність внесення змін до документа про право власності на нерухоме майно (свідоцтво про право власності, свідоцтво про право на спадщину, договір купівлі-продажу, дарування тощо) у зв’язку з перейменуванням вулиці, провулку на якій розміщена нерухомість.

Тому документи залишаються чинними й ніхто не має права вимагати їх заміни. Більше того, стаття 19 Конституції України гарантує, що ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.

Водночас, за власною ініціативою або у разі потреби (купівлі-продажу, дарування тощо) власник майна, стосовно якого відбулися зміни в назві вулиці, має право звернутися до органу держреєстрації прав на нерухоме майно із заявою про внесення змін. Під час продажу або іншого відчуження нерухомого майна, ці документи будуть замінюватися за загальною процедурою.

Зміни до документів про право власності на нерухоме майно необхідно буде вносити лише якщо власник захоче продати, подарувати або передати у спадок свою нерухомість. У такому випадку в документах, які будуть оформлюватися на нового власника, вже буде вказана нова назва. Проте на вартості послуг нотаріуса це не позначатиметься: покупець і продавець платитимуть нотаріусу таку ж суму, як і в тих випадках, коли назва вулиці не змінюється.

Що стосується юридичних осіб та ФОПів. Зміна відомостей про місцезнаходження юридичної особи та фізичної особи підприємця підлягає державній реєстрації відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань».

Перейменування вулиці місцезнаходження юридичної особи є зміною місцезнаходження юридичної особи, що передбачає необхідність внесення відповідних змін в установчі документи, змін до відомостей про фізичну особу-підприємця, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, повідомлення банківських установ і контрагентів про зміну реквізитів у чинних договорах, виготовлення нової печатки, бланків тощо.

Водночас законодавство не встановлює граничних термінів для проведення зміни відомостей щодо місцезнаходження, а отже, суб’єкт господарювання сам може вирішувати, коли необхідно провести реєстрацію змін.

Відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань» адміністративний збір не справляється за проведення державної реєстрації змін, що вносяться до установчих документів благодійних організацій та юридичних осіб, пов’язаних із прийняттям Закону України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки».

Щоправда, певних додаткових витрат можуть зазнати ті юридичні особи та фізичні особи-підприємці, які мають бланки і штампи зі старими назвами. Проте, далеко не всі вони мають печатки і штампи, оскільки для багатьох категорій суб’єктів підприємницької діяльності ці атрибути не є обов’язковими. Окрім того, більшість юридичних осіб друкують свої бланки на звичайному робочому принтері, тому для заміни назви чи адреси в тексті достатньо, щонайбільше, декількох хвилин.

Тепер щодо субсидій. Тут також зміни будуть не відчутні. Про зміну назви вулиці повідомляються всі державні органи та соціальні служби, тому вони мають приймати документи як із новими назвами у адресах, так і зі старими. Усі реєстри громадян мають бути приведені у відповідності до нових назв, певний час там паралельно «співіснуватимуть» старі та нові назви. Тому зміна найменування вулиці не є підставою для відмови в отриманні субсидії.

 

Управління містобудування, архітектури та земельних відносин міської ради

 

 

Чат-бот Гаряча лінія