Інформація для представників малого та середнього підприємництва: ДЕРЖАВНІ ЗАКУПІВЛІ
В рамках виконання Програми взаємодії з малим та середнім підприємництвом Новоград-Волинської міської територіальної громади на 2022-2026 роки, у плані заходів щодо налагодження комунікації та інформування представників малого та середнього підприємництва, реагуючи на запити, розпочинаємо інформаційну кампанію.
Сьогодні – про додаткові канали збуту.
Одним із таких можуть стати ДЕРЖАВНІ ЗАКУПІВЛІ. Тим більше, що держава купує все. Зокрема, будівельні роботи та поточні ремонти, медичне обладнання та фармацевтичну продукцію, різноманітні продукти харчування, нафтопродукти, паливо та електроенергію, меблі, офісну та комп’ютерну техніку, сільськогосподарську та фермерську продукцію, продукцію рибальства. І цей перелік не є вичерпним, це тільки ті категорії, що мають найбільший попит. Перевірити, чи купує держава ваш товар, можна за цим посиланням. https://landing.zakupki.prom.ua/
Залежно від вартості товару, робіт чи послуг визначаються й умови участі в тендері. Звичайно, чим вища вартість, тим ймовірніше, що будуть серйозніші вимоги до потенційного постачальника. І, навпаки, у невеликих закупівлях зазвичай прості умови участі.
Найкращий варіант для пошуку закупівель — це підписка на розсилку. Можна вибрати декілька параметрів, які будуть автоматично відфільтровувати потрібні тендери. Наприклад, діапазон вартості, регіон поставки, навіть конкретну компанію-замовника, але ключовим тут все-таки є вибір категорії, що відповідає сфері діяльності бізнесу. Вибравши її, можна звузити кількість нових тендерів у розсилці. Що робити підприємцям, які хочуть спробувати або роблять перші кроки у держзакупівлях?
Щоб зрозуміти специфіку роботи державних закупівель, початківцям варто орієнтуватися на невеликі тендери. Так підготовка та процес участі займе менше часу, оскільки терміни коротші й вимоги простіші. Тож зрозуміти, як подавати пропозицію, торгуватися в аукціоні та поводитися з конкурентами, а після проаналізувати свої дії, можна саме на таких закупівлях.
Перевіряти репутацію замовника та конкурентів. Перш ніж подавати пропозицію, варто перевірити майбутнього контрагента. Є доступні ресурси (наприклад, «Пошуково-аналітична система 007»), де можна переглянути, як держкомпанія платить за укладеними договорами та з якими організаціями співпрацює. Тобто побачити, хто може стати майбутнім конкурентом. Також можна переглянути відгуки інших підприємців, які вже мали досвід роботи з цією держкомпанію раніше. Це дозволить на старті «відсіяти» недоброчесних партнерів.
Ставити запитання щодо умов тендеру. Якщо щось незрозуміло в тендерній документації, обов’язково потрібно уточнити деталі в компанії-замовника. Запитання можна ставити просто на майданчику, причому анонімно. Трапляються ситуації, коли компанія-замовник могла випадково допустити помилку або зазначити характеристики товару, яких у принципі немає на ринку. Тож активна позиція учасника-підприємця допоможе усунути певні невідповідності.
Уважно читати вимоги та готувати пропозицію. Насправді шанси на успіх у державних торгах залежать від того, наскільки якісно буде підготовлена документація. І тут вкрай важливо уважно вивчити всі вимоги і відповідно до них підготувати пропозицію. Оскільки дозавантажити якість суттєві документи чи виправити в них помилки буде неможливо.
Оскаржувати дискримінаційні умови чи рішення. В учасників закупівлі є змога оскаржити умови тендеру чи його результати в Антимонопольному комітеті України (АМКУ). Отже, бізнес може відстоювати свої права та інтереси, якщо вони були порушені. А компанія-замовник зобов’язана виконувати рішення АМКУ. За статистикою, понад 30% рішень Антимонопольного комітету України приймаються на користь учасника.