Готовність практичного психолога до роботи з учителями, дітьми з особливим освітніми потребами в умовах дистанційного інклюзивного навчання

16 Жовтня 2020, 11:28

Основним завданням психологічної служби в освітньому закладі під час очного, очно-дистанційного або дистанційного режиму роботи є збереження та зміцнення психічного й фізичного здоров’я; надання психологічної та соціально-педагогічної допомоги всім учасникам освітнього процесу, в тому числі дітям з особливими освітніми потребами.

Під час очного режиму роботи практичний психолог має здійснювати ряд заходів, спрямованих на формування психологічної готовності всіх учасників освітнього процесу до дистанційного навчання.

Індивідуальна консультативна робота психолога з дітьми з ООП полягає у проведенні інформаційних бесід про те, що таке дистанційне навчання, чому вони мають навчатися та як себе поводити під час дистанційного навчання. Такі бесіди необхідно проводити з урахуванням вікової категорії дітей та їх інтелектуальних можливостей.

Індивідуальна (групова) робота психолога з батьками дітей з ООП може проводитися в форматі консультацій або ж просвітницької діяльності. Є необхідність у розробці чіткого розкладу консультацій, визначенні їх тематики та обсягу.

Основне завдання консультацій – розкрити труднощі, які можуть виникнути під час дистанційного навчання; надати чіткі рекомендації щодо планування розпорядку дня дитини з ООП, її підтримки та мотивації до навчання.

Систематично розповсюджувати просвітницьку інформацію для батьків дітей з ООП на сайті закладу, на сторінках соцмереж.

Інформувати про літературу та художні фільми (мультфільми) для спільного ознайомлення батьками та дітьми. Рекомендувати батькам, педагогам книги щодо підвищення рівня їх педагогічної компетенції, які можна читати на інтернет-ресурсах безкоштовно. Запропонувати корисні сайти щодо розвитку дитини в домашніх умовах.

Робота практичного психолога закладу освіти має бути спрямована на тісну взаємодію з батьками дитини з ООП. Оскільки, без мотивації батьків дистанційне навчання матиме низьку результативність. Рекомендувати доступні для самостійного застосування батьками вправи для зниження рівня тривожності дітей, елементи з психогімнастики, кінезіології, рухливі, розвивальні ігри. Пояснити, як батькам реагувати на поведінку дитини під час дистанційного навчання.

Вже сьогодні необхідно формувати готовність батьків до дистанційного навчання. Вчити їх складати розклад дня дитини під час навчання вдома, слідкувати за організацією робочого місця, підтримувати позитивний емоційний стан, надавати підтримку, дозовану допомогу та налагоджувати конструктивну взаємодію між педагогами, асистентами та батьками дитини з ООП.

Практичний психолог організовує та проводить консультації для педагогів та асистентів, які безпосередньо працюють з дітьми з ООП, зокрема для підвищення рівня стресостійкості в умовах дистанційного навчання. Вчить педагогів, асистентів дбати про власне психічне здоров’я, адже, успішного учня виховує успішний вчитель!

Є нагальна потреба у створенні банку даних дітей з ООП та їх батьків з метою подальшої комунікації та супроводу в умовах карантину.

Індивідуальна робота психолога з дітьми з ООП під час дистанційного навчання має бути продовженою. Практичний психолог здійснює психолого-педагогічний супровід в онлайн-режимі. Підтримує комунікацію з батьками, надає рекомендації щодо створення оптимальних умов навчання в домашніх умовах, проводить онлайн-консультації. Важливо дотримуватися принципу зворотної комунікації з батьками, запитувати як дитина адаптувалася до нових умов, з якими труднощами стикнулася, який психологічний стан дитини.

Практичний психолог має бути готовим до викликів сьогодення, зокрема до дистанційного навчання. Самоосвіта, вивчення досвіду колег, семінари, вебінари тощо, формують професійну компетентність практичного психолога в умовах карантину.

Практичний психолог КУ «Інклюзивно-ресурсний центр»

Новоград-Волинської міської ради

Світлана Гонік

 

Чат-бот Гаряча лінія