Інформація щодо інспектора праці органів місцевого самоврядування
Одним із найважливіших напрямів діяльності органів місцевого самоврядування є належний захист трудових прав працівників та легалізація трудових відносин. Здійснення ефективного відповідного контролю є вкрай необхідним не тільки для забезпечення трудових гарантій найманих працівників, а і для наповнення фондів соціального страхування та місцевих бюджетів.
Велика кількість платників податків на території міста не охоплені обстеженнями, рейдами та перевірками щодо додержання законодавства про працю, що в свою чергу призводить до ускладнення забезпечення трудових гарантій найманих працівників, а також негативно впливає на наповнення місцевого бюджету.
З 1 січня 2017 року відповідно до закону України від 6 грудня 2016 року № 1774 –VIII « Про внесення змін до деяких законодавчих актів України » внесено суттєві зміни до законодавства з праці.
Відповідно до цього Закону статтю 34 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» доповнено частиною третьою, а саме : до відання виконавчих органів міських рад міст обласного значення та об’єднаних територіальних громад належать здійснення на відповідних територіях контролю за додержанням законодавства про працю та зайнятість населення у порядку, встановленому законодавством та накладення штрафів за порушення законодавства про працю та зайнятість населення у порядку, встановленому законодавством.
Реалізація делегованих повноважень у сфері державного контролю за додержанням законодавства про працю буде проводитись відповідно до Порядку здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.04.2017 № 295 (далі – Порядок).
Реалізація на місцях виконавчими органами міських рад наданих повноважень у сфері праці надасть можливість спільними зусиллями захищати трудові права більшої кількості працівників міста, виявляти значно більше фактів не оформлення трудових відносин з працівниками, виплати заробітної плати без здійснення бухгалтерського обліку, несвоєчасної виплати заробітної плати, порушення мінімальних гарантій в оплаті праці і, як наслідок, сприятиме збільшенню надходжень як до державного бюджету, так і до місцевого бюджету за рахунок зростання сум сплачених податків та загальнообов’язкових відрахувань із заробітної плати.
Відповідно до Порядку інспектори праці органів місцевого самоврядування здійснюють державний контроль за додержанням законодавства про працю з питань :
– своєчасної та у повному обсязі оплати праці ;
– додержання мінімальних гарантій в оплаті праці ;
– оформлення трудових відносин.
Однією з підстав проведення інспекційного відвідування інспекторами праці є інформація отримана від Пенсійного фонду щодо відсутності нарахування в поточному звітному періоді, відсутності індексації, про наявні скорочення чисельності працівників, про роботодавців, у яких 30% і більше працівників працюють на умовах цивільно-правових договорів та працівників, які виконують роботи (надають послуги) за договорами ЦПХ в одного роботодавця більше року.
Інспекційні відвідування проводяться також за інформацією ДФС, а саме – невідповідність кількості працівників роботодавця обсягам виробництва (виконаних робіт, наданих послуг) до середніх показників за відповідним видом економічної діяльності; факти порушення законодавства про працю, виявлені у ході здійснення контрольних повноважень; факти провадження господарської діяльності без державної реєстрації у порядку, встановленому законом; роботодавців, що мають заборгованість із сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування у розмірі, що перевищує мінімальний страховий внесок за кожного працівника.
У разі виявлення фактів використання праці неоформлених працівників, несвоєчасну та не у повному обсязі виплату заробітної плати, недодержання мінімальних гарантій в оплаті праці одночасно із внесенням припису незалежно від факту усунення виявлених порушень у ході інспекційного відвідування або невиїзного інспектування вживаються заходи щодо притягнення роботодавців та винних посадових осіб до кримінальної, адміністративної, фінансової та дисциплінарної відповідальності.
Державні інспектори праці органів місцевого самоврядування мають право складати протоколи про адміністративні правопорушення та направляти акти про порушення законодавства про працю для застосування фінансових санкцій контролюючим органом.
З метою покращення ситуації на ринку праці, детінізації доходів громадян та зайнятості населення рішенням виконавчого комітету Новоград-Волинської міської ради від 08.08.2018 № 744 внесені зміни до складу робочої групи з питань легалізації виплати заробітної плати та зайнятості населення.
Робочою групою з питань легалізації виплати заробітної плати та зайнятості населення за участю представників поліції, пенсійного фонду, департаменту праці та соціального захисту населення Новоград – Волинської міської ради та головного державного інспектора праці в Житомирській області щомісячно здійснюються рейди з метою проведення роз’яснювальної роботи щодо дотримання вимог трудового законодавства.
В ході рейдів здійснюється вивчення на предмет наявності юридичних документів для здійснення господарської діяльності – торгівлі.
Робочою групою встановлено, що ряд фізичних осіб здійснює торгівлю без дозвільних документів та трудових угод із найманими працівниками.
З початку року робочою групою з питань легалізації заробітної плати обстежено 129 суб’єктів господарювання, у 43 ФОП виявлено 57 неоформлених працівників. Після проведеної роз’яснювальної роботи з 53 працівниками укладені трудові угоди, 4 зареєстровані фізичними особами – підприємцями.
Департамент праці та соціального захисту
населення міської ради