Новоград-Волинський: педагоги-«дошкільники» опановують рольові ігри

30 Листопада 2015, 3:23

За ініціативою управління освіти і науки, інформаційно-методичного центру у рік рефлексивної компетентності заплановано низку педагогічних рольових ігор, метою яких є навчання відповідним умінням і навикам, створення імітаційної моделі професійної діяльності, що відтворюється в умовах, максимально наближених до дійсності; отримання можливості побачити проблемну ситуацію «збоку»;  активізація творчої ініціативи педагогів, розвиток нового професійного мислення.

Перша з них, педагогічний ринг «Рефлексивне Case study» («ситуаційне навчання»), відбулася у Новограді-Волинському нещодавно. Підготовчий етап передбачав створення команд у складі п’яти чоловік; визначення теми для обговорення, підготовка запитань (методичний напрям, «асоціативний ланцюжок», пантоміма, ребус тощо) та педагогічної ситуації;створення педагогічних кейсів (методичні матеріали з відповідної теми); участь в інформаційно-методичній оперативці, де учасники мали можливість задати запитання і з’ясувати особливості  проведення самої гри.

Теми, які було обрано для гри, актуальні і важливі для дошкілля: «Взаємодія з батьками», «Клімат у педагогічному колективі», «Взаєморозуміння з дітьми», «Стосунки з іншими працівниками закладу».

Педагогічний ринг проходив на базі ДНЗ №16 «Веселка». Після вітальних слів завідувачки В.І.Данюк було представлено чотири команди:

–          «Союзники» (ДНЗ №1). Капітан: вихователь-методист О.В. Тесленко. Члени: вихователі О.В. Шашоріна, К.П. Данилишина, Ю.В. Стулова, Н.В.Тимощук.

–          «Однодумці» (ДНЗ №8). Капітан: вихователь-методист М.О. Семенець Члени: вихователі Р.Л. Шкабара, С.В. Ліщишина, музичний керівник О.В. Белінська,; інструктор з фізвиховання В.В.Поліщук.

–          «Веселка» (ДНЗ №9). Капітан: вихователь І.І. Горбатюк. Члени: вихователі С.С. Сташко, Н.В. Водзінська, Франчук І.В., Розвельчук І.М., музичний керівник.

–          «Зернята» (ДНЗ №16). Капітан: Косяк Тетяна В., вихователь-методист. Члени: Левківська Г.С., Оніщук І.А., Данилюк З.І., вихователі; Кучер Л.В., музичний керівник.

Гра відбувалася у форматі чотирьох раундів, протягом яких дві по дві команди у бліц-розминці обмінювалися запитаннями (наприклад,«Які існують типи клімату?»; «Створіть ланцюжок до слова «співпраця», «союзники», «друг»;«Дайте визначення поняттям «взаємодія», «спілкування», «батьки», «педагогічна рефлексія», «Назвіть, ключові слова (синоніми), що характеризують взаєморозуміння вихователя з дітьми», «Висвітліть тему «Взаєморозуміння з дітьми» за допомогою літературного жанру тощо); творчими завданнями («Відгадайте ребус», «Упізнай слово в пантомімі»), а також розігрували ситуації з визначених тем. Наприклад,  «У ДНЗ проводилась розвага для старших груп. Вихователь молодшої групи без дозволу привела дітей своїх дітей. У кінці розваги роздавались цукерки. Дітям молодшої групи не дістались. Вихователь звинуватив музичного керівника. І в подальшому не брала участь у музичних заняттях своєї групи. Ситуація між педагогами була дуже напружена»; «Забираючи дитину з дошкільного закладу, батьки Наталки висловили обурення  з приводу того, що одяг їхньої дитини забруднений. Вони звинуватили педагога у недбалому виконанні своїх обов’язків, недогляді. Вихователь пропонує батькам усю прогулянку тримати їхню доньку за руку» тощо.

Крім того, командам було запропоновано створити шаржі на своїх колег під час творчого завдання «Оце так ситуація!» (наприклад, «Команда ваших колег купила квиток на Бразильський карнавал у Ріо-де-Жанейро. Святкові костюми не встигли прибути літаком вчасно…Що робитимуть члени команди?», «Команда ваших колег опинилась на безлюдному острові… Що кожна з них скаже і зробить?» тощо). Головним арбітром часу на педагогічному рингу було визначено завідувачку ДНЗ №8 Т.Д.Саган, завдяки якій дотримувався тайм-ритм гри в цілому.

Під час підготовки учасників команд засобів розв’язання ситуацій і аргументів на захист своєї позиції до ігрової діяльності були залучені і глядачі: з ними було проведено інтерактивні вправи «Упізнай, яке слово пояснює малюк», «Відгадай загадку», «Художня рефлексія», «Що? Де? Коли? Як?».

Оцінювання педагогічного рингу здійснювалося за допомогою символічних карток на рефлексивному екрані команд. Критерії оцінювання у бліц-розминці були такі:  професіоналізм, ґрунтовність, фахова компетентність; креативність, оригінальність, нестандартність мислення; дотепність,  кмітливість, спритність; при оцінюванні презентації ситуацій глядачі звертали увагу на оцінювали педагогічне розуміння та системне бачення причин  і засобів рішення; педагогічний такті дотримання принципу доцільності; педагогічну виваженість і толерантність, а також на артистизм, харизму, театральні та рольові здібності; музичність, декламування, виразність; творчу уяву, фантазію, художній смак.

Члени журі у складі головного спеціаліста управління освіти  і науки І.Р. Самойленко, завідувачки ІМЦ С.В. Філанчук, завідувачки ДНЗ №15 В.І. Лопатюк гідно оцінили гру учасників: усім членам і капітанам зокрема було вручено подяки інформаційно-методичного центру управління освіти і науки за творчу підготовку та активну участь у педагогічному рингу; відзначено творчий підхід і креативне мислення у підготовці та проведенні гри.

Інтригою педагогічного рингу стало визначення призу глядацьких симпатій: дипломи з відповідними номінаціями було вручено вихователям-методистам ДНЗ №1 О.В.Тесленко («Педагогічний інтелект»),  ДНЗ №16 Т.В. Косяк («Педагогічна компетентність»), ДНЗ №8 М.О.Семенець («Оригінальність мислення»); музичним керівникам ДНЗ №16 Л.В.Кучер («Педагогічний такт і толерантність») та ДНЗ №8 О.В.Белінській («Художній смак»); вихователям  ДНЗ №16 Г.С.Левківській («Творча харизма»), ДНЗ №9 І.І.Горбатюк («Артистичний талант») та ДНЗ №1 Ю.В.Стуловій («Артистизм і майстерність перевтілення»); методисту ІМЦ І.В.Кондратець («Творчий гейзер»).

Присутні у своїх виступах підкреслили користь і дієвість такої методичної форми навчання як рольова гра, висловили надію, що висвітлення гострих проблемних аспектів дошкілля, проговорювання і обігрування їх допоможе у налагодженні взаємин між усіма учасниками освітнього процесу в ДНЗ, сприятиме позитивній атмосфері у колективах і, в результаті, забезпечить затишні та ефективні умови для розвитку дітей.

Гра на педагогічному рингу завершилася обміном членами команд символічними подарунками, педагогічними кейсами та загальною піснею усіх учасників «Добро подаруйте» (автори – музичний керівник та вихователь ДНЗ №16 – Л.В. Кучер, В.А.Дейнека).

Ситуаційне навчання педагогів дошкільних навчальних закладів продовжиться у формі ділової гри «Педагогічний театр» та ток-рингу «Формування ключових компетентностей дошкільника».

Інформаційно-методичний центр висловлює щиру подяку за високий рівень гри усім членам команд, керівникам цих закладів за підтримку, а також педагогічному колективу ДНЗ №16 (завідувач В.І.Данюк, вихователь-методист Т.В.Косяк, музичний керівник К.І.Назарова) за створення умов для проведення педагогічного рингу.

 

Інна Кондратець, методист ІМЦ

 

Чат-бот Гаряча лінія