Новоград-Волинський: професійне навчання педагогів-«дошкільників» під науковим супроводом
Питання компетентнісного підходу в управлінні сучасного дошкільного закладу обговорювались на семінарі завідувачів та вихователів-методистів м.Новограда-Волинського. Активно долучилися до розмови гості – завідувач лабораторії психології дошкільника Інституту психології ім.Г.С.Костюка НАПН України, доктор психологічних наук Т.О.Піроженко та провідний науковий співробітник лабораторії, кандидат психологічних наук С.О.Ладивір.
Учасники заходу ознайомилися з розвивальним простором ДНЗ №5 (завідувач С.А.Ткачук, вихователь-методист О.І.Романюк), у якому відбувався семінар. Особливу увагу привернули матеріали виставки “Родинне щастя” із спільними поробками батьків і дітей, схвальні відгуки лунали щодо фотостендів в усіх вікових групах: “Мамині цьомки”, “Моя мама щаслива”, “Моя мама мене любить”, “Моя мама – квіточка, а я – її сонечко!”; спогади татусів у “Батьківських віконечках” про сюрпризи, які готували дружинам разом з малюками минулого року.
В інтерактивних іграх (“Ключова фігура в ДНЗ”, “Делегуємо справи професійно”, “Мотузка”, “Будівництво дошкільного закладу силами усіх” та ін.) педагоги ділилися міркуваннями, роздумами, порадами стосовно шляхів удосконалення компетентнісних складових: знань, умінь, досвіду (“можу”), ставлення (“хочу”). Управління освіти і науки, інформаційно-методичний центр планує продовження фахового навчання керівників з означеної проблеми.
***
У м.Новограді-Волинському на базі ДНЗ №1 (завідувач В.В.Лесик, вихователь-методист О.В.Тесленко) відбувся семінар-практикум з теми «Формування ціннісних орієнтацій у дітей та дорослих у форматі психолого-педагогічного проектування під науковим супроводом».
У семінарі взяли участь завідувач та провідний науковий співробітник лабораторії психології дошкільника Інституту психології ім.Г.С.Костюка НАПН України Т.О.Піроженко, доктор психологічних наук, С.О.Ладивір, кандидат психологічних наук, а також методист Житомирського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти, кандидат психологічних наук Т.В.Завязун.
Серед питань, що обговорювались на заході: роль науки у професійній діяльності педагогів-«дошкільників»; шляхи розв’язання освітніх цілей діяльності дошкільних закладів у співпраці з наукою; симбіоз науки і практики у вирішенні питань зростання професійної компетентності педагогів та особистісно зорієнтованої взаємодії дітей і батьків; імідж дошкільного закладу; аспекти та особливості здійснення міського експериментального проекту під керівництвом науковців тощо.
Практична частина була представлена показом творчих оповідок «Тематичні сюжети до фільму «Світ диких тварин» та «Улюблена казка в моїй родині» – результатом спільної роботи дітей та батьків вдома. Учасники семінару позитивно оцінили рівень зв’язного мовлення вихованців, розкутість і природність їх у спілкуванні з дорослими.
Ефективному обговоренню означених питань сприяли інтерактивні ігри «Джерело очікувань», «Чарівний капелюх», «Квітка-восьмицвітка», «Джерело радості» та рефлексивне коло, у якому присутні поділилися враженнями від презентованої дошкільним закладом роботи і спілкування з представниками наукової еліти.
***
Тематичні дні науки і практики, які зазвичай проходять на базі ДНЗ №1 «Джерельце» м.Новограда-Волинського у рамках міського експериментального міського проекту «Формування ціннісних орієнтацій у дітей та дорослих» під керівництвом провідного наукового співробітника лабораторії психології дошкільника Інституту психології ім. Г.С.Костюка НАПН України С.О.Ладивір, на початку березня відрізнялися святковою спрямованістю і цікавими знахідками.
Педагогічний колектив установи давно наполегливо працює над корекцією і відформатуванням святкових ранків. «Свято – для дітей, без численних репетицій і підготовки, спільний витвір дорослих і малюків», – таким, на думку Світлани Олексіївни, має бути ранок у дошкільному закладі. Здається, правильний шлях знайдено!
Напередодні, у молодшій групі «Веселка» з метою підготовки сюрпризу для мам вихователь Н.В.Тимощук провела майстер-клас «Проліски у подарунок» для тат, братиків і малюків. А вранці – чудова музична вистава за віршованими творами Марії Пономаренко (ідейний натхненник – завідувач В.В.Лесик, автори – музичний керівник Л.В.Тищенко, вихователь-методист О.В.Тесленко, вихователь Н.В.Тимощук) принесла море задоволення як артистам (ролі виконували батьки і діти), так і глядачам.
«Саме так має проходити сучасне свято у сучасному дошкільному закладі», – із задоволенням відрефлексувала науковець, і це – найвища оцінка копіткій роботі педагогів і батьків. Так тримати!
***
Традиційні «Звягельські діалоги» за участю педагогів дошкільних закладів, батьків та провідного наукового співробітника лабораторії психології дошкільника Інституту психології ім. Г.С.Костюка НАПН України С.О.Ладивір з питань формування ціннісних орієнтацій у дітей відбулись на базі ДНЗ №9 (завідувач В.М.Мисько). Конструктивна розмова про пріоритети родинного виховання («Любити дитини двадцять чотири години на добу», «Навчіться чути свою дитину!», «Найбільше діти вередують тоді, коли їх не розуміють», «Приймайте дітей такими, як вони є», «Поверніть книжку у сім’ю» та ін.), які мають бути суголосними із роботою педагогів-«дошкільників», поради науковця і відповіді на усні й письмові запитання знайшли живий відгук у слухачів («Як води напилася», – зізналась у виступі одна із мам).
Одним із проблемних аспектів, озвучених в обговоренні, став дефіцит психологічного консультування для батьків вихованців. Головний спеціаліст управління освіти і науки Новоград-Волинської міської ради І.Р.Самойленко закликала присутніх звертатися до представників міської психологічної служби (інформаційно-методичний центр, реабілітаційний центр, ДНЗ №№2, 6, ЦРД, 14, 16) і висловила надію на покращення ситуації кадрового забезпечення практичними психологами); методист ІМЦ І.В.Кондратець в індивідуальних бесідах порадила сім’ям, що відчувають труднощі із-за повернення чоловіка з АТО, консультуватися з працівниками відповідної психологічної кризової служби (м.Київ), зокрема, Андрієм Полтавцевим (якого, до речі, восени запрошували у місто якраз з питань висвітлення вищезгаданої проблеми).
Як позитивний факт відзначила С.О.Ладивір змістову складову запитань від батьків: вони стосувалися не засобів підготовки до школи (навчання читання, рахунку тощо), а були психологічного спрямування: низька самооцінка дитини, особливості спілкування малюка з однолітками, причини вередування дітей, допитливість дітей, взаємини з членами родини тощо.
Такі зустрічі, на наше переконання, мають характер озону – полегшують дихання, спонукають до міркувань, сприяють оновленню картини світу і творчого пошуку…
Щира вдячність тим, хто нас учить і надихає!
Інна Кондратець, методист ІМЦ