Обговорили питання легалізації трудових відносин
15 березня 2017 року у конференц-залі Будинку рад за участі заступника міського голови Віктора Шалухіна, голови постійної комісії міської ради з питань економічного розвитку Сергія Хапчука, директора департаменту праці та соціального захисту населення міської ради Лілії Хрущ, начальника Новоград-Волинської об’єднаної державної податкової інспекції Галини Воробей, головного державного інспектора управління Держпраці в Житомирській області Тетяни Захарової, голови ради підприємців міста Олександра Костеченка та головного спеціаліста відділу підприємницької діяльності міської ради Світлани Галаган відбулась нарада з підприємцями міста щодо легалізації трудових відносин.
На порядку денному було розглянуто питання щодо легалізації робочої сили суб’єктами підприємницької діяльності та дотримання трудового законодавства. Зокрема, детально обговорено особливості здійснення перевірок Державною службою України з питань праці суб’єктів підприємницької діяльності.
3 листопада 2016 року Верховною Радою України прийнято Закон України «Про тимчасові особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» № 1728-VIII, який набрав чинності 1 січня 2017 року. Зазначеним Законом встановлено до 31 грудня 2017 року мораторій на проведення органами державного нагляду (контролю) планових заходів із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, визначено підстави проведення позапланових заходів державного нагляду (контролю) та врегульовано деякі особливості проведення позапланових заходів державного нагляду (контролю).
Однак, відповідно до статті 6 цього ж Закону мораторій на проведення перевірок не поширюється на Державну службу України з питань праці та її територіальні органи. Крім того, стаття 265 Кодексу законів про працю України передбачає фінансові санкції за недопущення до проведення перевірки з питань додержання законодавства про працю та створення перешкод у її проведенні. Підприємець-порушник, який не допускає до перевірки представників Держпраці, несе не тільки адміністративну, а й фінансову відповідальність.
Про планові перевірки інспекторів можна дізнатись на сайті Управління держпраці в Житомирській області. Про проведення такої перевірки державний інспектор праці повинен письмово повідомити суб’єкта господарювання (вказуючи дату початку і закінчення перевірки) не менш ніж за 10 днів до дня її початку.
Позапланові перевірки суб’єкта господарювання проводяться лише за наявності підстав, визначених законодавством, зокрема: за письмовою заявою суб’єкта господарювання про здійснення такої перевірки за його бажанням; у разі неподання без поважних причин суб’єктом господарювання у встановлений термін документів обов’язкової звітності чи виявлення та підтвердження недостовірності даних, заявлених ним у таких документах; з метою перевірки виконання суб’єктом господарювання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виданих за результатами проведення планових заходів органом державного нагляду (контролю); за зверненням фізичних чи юридичних осіб про порушення суб’єктом господарювання вимог законодавства; у випадку настання аварії, смерті потерпілого внаслідок нещасного випадку або професійного захворювання, що було пов’язано з діяльністю суб’єкта господарювання. Під час проведення позапланової перевірки з’ясовують лише ті питання, необхідність перевірки яких стала підставою для здійснення цього заходу, з обов’язковим зазначенням їх у направленні на проведення перевірки.
Крім того, посадова особа має право на проведення перевірки за наявності у неї службового посвідчення та направлення на перевірку.
Щодо штрафних санкцій, то у разі недопущення інспектора до перевірки, яка проводиться для виявлення працівників із неоформленими трудовими договорами, виплати заробітної плати «у конверті», підприємців оштрафують на 100 мінімальних зарплат (320 тисяч гривень). Крім того, 30 мінімальних зарплат (96 тисяч гривень) доведеться заплатити за кожного працівника, який працює без договору; оформлений на неповний робочий день, але фактично працює повний; видана зарплата без відрахування на загальнообов’язкове державне соцстрахування та податку. Адже з 1 січня 2015 року були внесені зміни до статті 24 Кодексу законів про працю. Відповідно частини 3 цієї статті, при прийнятті на роботу працівника роботодавець зобов’язаний укласти з ним трудовий договір, видати наказ чи розпорядження і повідомити фіскальну службу.
Також було зазначено, що згідно з рішенням виконавчого комітету міської ради під головуванням заступника міського голови Лариси Шутової діє міська робоча група з питань легалізації виплати заробітної плати та зайнятості населення, до складу якої входять представники різних контролюючих органів.
У ході наради, зокрема було обговорено особливості при нарахуванні субсидії для фізичних осіб- підприємців. Так, для фізичних осіб-підприємців, які обрали спрощену систему оподаткування та є платниками єдиного податку першої групи, незалежно від отриманих (неотриманих) доходів до сукупного доходу за кожний місяць враховується дохід на рівні двох розмірів прожиткового мінімуму, для фізичних осіб — підприємців, платників єдиного податку другої групи, — трьох розмірів прожиткового мінімуму, для фізичних осіб — підприємців, платників єдиного податку третьої групи, — чотирьох розмірів прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб.
Відділ інформації та зв’язків
з громадськістю міської ради