Почнімо з модернізації

“За два останні роки ми провели масштабну модернізацію усього виробництва. Закупили нове обладнання, автоматизували системи управління. Змінили підхід до реагентної обробки, запровадили багатоступеневе дозування”, – каже директор водоканалу.

Нині якість питної води покращилась. Вода в міській мережі централізованого водопостачання відповідає санітарним нормам і правилам.

Окрім того, водоканал провів модернізацію основного виробництва. Замінили електроди в електролізній установці. Встановили станції дозування гіпохлориту, коагулянту та флокулянту. Налаштували системи автоматизації на кожному етапі водопідготовки. Змінили філософію реагентного оброблення, запровадили дробну подачу гіпохлориту натрію.

Спеціалісти підібрали найефективніші реагенти для очищення води. Встановили станції їх змішування та безперервного дозування. Тепер система сама дозує реагенти у тій кількості, яка потрібна. Подача відбувається у кількох місцях системи водопідготовки, а не в одному, як раніше.

Завдяки електролізним установкам підприємство відтепер самостійно виробляє гіпохлорит і не використовує хлор. Це забезпечило незалежність від зовнішніх постачальників реагенту та цінових коливань.

Усі ці заходи суттєво покращили якість питної води на етапі її виробництва та подачі в міські водогони.

Однак вода має вторинне забруднення через застарілі труби, 63,6% з яких в експлуатації близько 50 років, а 26,8% – ще більше. Також багато внутрішньобудинкових мереж житлових будинків перебувають в аварійному стані.

Над заміною труб активно працюють. Торік замінили 2620 метрів аварійних водогонів. Роботи з ремонту та заміни продовжаться й у 2024 році, адже вкрай важливо забезпечити якість питної води на всьому шляху – від джерела до кранів споживачів.

Що буде з ціною на воду для мешканців міста

“Це болюче питання. Ми прагнемо забезпечити високу якість, але водночас зробити воду доступною для всіх”, – наголосив Олександр Тимофіїв.

Тариф у 70,02 грн, де 31,14 грн – централізоване водопостачання, 38,88 грн – централізоване водовідведення, був встановлений у вересні 2023 року для всіх груп споживачів, зокрема й для категорії “населення”. Постанова від 29.04.2022 № 502 “Деякі питання регулювання діяльності у сфері комунальних послуг у зв’язку із введенням в Україні воєнного стану”, яку ухвалив уряд, зазначала, що ціни на комунальні послуги не рекомендували підвищувати. Тому ціни на воду для людей залишилися такими ж, як до війни. У цій ситуації, щоб вирівняти затрати підприємства, міська влада вирішила вирівняти тариф і доплачувати з бюджету різницю. Тому всі ми продовжували сплачувати за послугу за старою ціною. Сьогодні питання про тариф на воду постає знову, і його можуть винести на сесію міськради”.

За словами директора, є два шляхи: перший – ввести тариф у дію для населення, другий – отримувати допомогу з бюджету для покриття різниці.

“Хоча складові тарифу зросли, його вдалося втримати на рівні 2023 року. Причина – впровадження заходів з модернізації та енергоефективності. Це будівництво сонячної станції; заміна застарілих повітродувок на нові енергоефективні; встановлення частотних перетворювачів на насосах; автоматизація та диспетчеризація систем; оптимізація персоналу.

Як бачимо, доля тарифу, можливо, вирішуватиметься на черговій сесії місцевої ради. Однак є одне важливе “але”. Торік бюджет територіальної громади був більшим завдяки надходженням від податку на доходи фізичних осіб від військових. Проте наприкінці року уряд ухвалив рішення і забрав ці кошти з місцевих бюджетів. Відповідно бюджет громади на 2024 рік виявився значно меншим ніж у 2023-му. Тому постає логічне запитання: чи є реальна можливість компенсувати різницю у тарифі для населення? Наразі це питання залишається відкритим”.

Матеріал виготовлено за підтримки ГО «Інститут масової інформації» в межах проєкту міжнародної організації Internews Network
Матеріали
novograd.city