Стратегія розвитку громади: від ідеї до реалізації
Громада не може повноцінно та збалансовано розвиватися без стратегічного бачення свого розвитку.
Ми поставили собі декілька питань: яким ми бачимо майбутнє нашої громади? В тому числі після війни. У якому саме напрямі ми маємо розвиватися? Яке місце в країні та світі ми маємо займати? Тому важливо було проаналізувати та правильно сформувати свої пріоритети, стратегічні та оперативні цілі з урахуванням особливостей сьогодення. Дати відповіді на ці запитання та розпочати процес стратегування ми змогли у рамках діяльності та у співпраці проєктом Ради Європи «Зміцнення стійкості демократичних процесів через громадську участь під час війни та в післявоєнний період», що впроваджується Офісом Ради Європи в Україні в межах ухваленого Плану дій для України «Стійкість, відновлення і відбудова» на 2023-2026 рр.
Весь процес роботи над стратегією було поділено на три етапи. Етапи ж у свою чергу були поділені
на окремі завдання:
1) Підготовчий етап, що тривав близько 3 місяців та включав у себе:
● створення стратегічного комітету;
● дослідження громади;
● вивчення рівня життя у громаді та бачення мешканцями майбутнього громади;
● створення тематичних робочих груп при стратегічному комітеті за напрямками;
● проведення картування заінтересованих сторін та складання плану залучення;
● проведення SWOT-аналізу громади;
● розробку сценаріїв розвитку, стратегічних та оперативних цілей до стратегії.
2) Етап залучення заінтересованих сторін, який тривав близько 1,5-2 місяці та включав у себе:
● підготовку до учасницьких заходів;
● проведення учасницьких заходів (стратегічні сесії, воркшопи, фокус-групи, інтерв’ю, міська прогулянка тощо);
● підготовку звітів із проведених заходів.
3) Етап підготовки проєкту стратегії, що тривав близько 2-3 місяців та включав у себе роботу
над наступними розділами стратегії:
● аналітична частина;
● сильні, слабкі сторони, загрози та можливості для розвитку громади;
● сценарії розвитку територіальної громади;
● стратегічне бачення, стратегічні та оперативні цілі й завдання;
● аналіз стратегії на відповідність Цілям сталого розвитку ООН, Державній стратегії
регіонального розвитку та Стратегії регіонального розвитку Житомирської області;
● проведення моніторингу та оцінювання реалізації Стратегії й управління ризиками;
● список заходів для досягнення стратегічних цілей розвитку громади.
На першому етапі роботи над стратегією Звягельської громади були використані наступні методи роботи:
— історичний аналіз, аналіз статистичних та муніципальних даних;
— візуальний аналіз, дискурс-аналіз (медіа), проведення соціологічного опитування (було опитано 600 осіб, вибірка репрезентативна за віком та статтю), проведення анкетування (заповнено 370 анкет, 290 – жінками, 71 – чоловіками, 9 – не вказали стать) та інтерв’ю задля вивчення рівня життя у громаді, бачення мешканцями майбутнього громади;
— метод картування заінтересованих сторін через визначення їх рівнів впливу та зацікавленості (методика The Consultation Institute) під час створення тематичних робочих груп при стратегічному комітеті та проведенні картування стейкхолдерів у наступних сферах життя громади: економіка, підприємництво та професійно-технічна освіта; промоція та зовнішня діяльність; комунальна сфера; безпека; просторовий розвиток та мобільність; культура, історична спадщина, креативні індустрії та туризм; освіта, медицина та охорона здоров’я; соціальна сфера; розвиток громадського сектору, спорту та молодіжного середовища. На основі результатів картування стейкхолдерів був розроблений план залучення заінтересованих сторін;
— SWOT-аналіз громади – проводився на офлайн та онлайн засіданнях окремих тематичних
робочих груп відповідно до визначених попередньо сфер життя громади, агрегований експертами;
— при роботі над сценаріями розвитку громади, стратегічними та оперативними цілями використовувались методи проведення соціологічного опитування, анкетування та інтерв’ю із впливовими та заінтересованими сторонами.
На другому етапі при залученні заінтересованих сторін були застосовані наступні методи:
— інтерв’ю з 15 впливовими та заінтересованими сторонами з влади, бізнесу та громадськості;
— проведення 10 стратегічних сесій (4 із них – у форматі CivicLab ) та 1 воркшоп у форматі міської прогулянки, всього до заходів було залучено 402 учасників, із яких 150 становили чоловіки, а 252 – жінки. Загалом під час учасницьких подій було напрацьовано 705 пропозицій до заходів у стратегії.
Третій етап роботи над стратегією включав у себе:
— експертний синтез усієї здобутої внаслідок використання різноманітних методів
інформації у єдиний документ стратегії громади;
— регулярні засідання стратегічного комітету та зустрічі з представниками органів місцевого самоврядування громади з метою фіналізації тексту стратегії;
— літературну вичитку документа та розробку дизайну документа;
— громадське обговорення проєкту стратегії та врахування пропозицій мешканців;
— розгляд проєкту стратегії депутатами Звягельської міської ради та затвердження на сесії ради.
Загалом до всіх учасницьких заходів (опитування, анкетування, інтерв’ю, стратегічні сесії та
воркшопи) було залучено 1 387 осіб, що становить 2,3% населення громади.
Приємно від того, що до розробки стратегії долучилися мешканці громади, представники освіти, медицини, бізнесу, громадські організації, молодь.
У наступному дописі про можливі сценарії розвитку та стратегічні цілі.
#Звягель #СтратегіяРозвитку
Відділ економічного планування та підприємницької діяльності