Системі професійно-технічної освіти бути!

6 Червня 1:44

Саме під таким життєствердним гаслом та оплесками присутніх завершились парламентські слухання на тему: „Професійна освіта як складова забезпечення кваліфікованого кадрового потенціалу України: проблеми та шляхи вирішення“, що проходили 1 червня 2016 року у сесійній залі Верховної Ради України. Учасниками слухань на запрошення першого заступника голови комітету з питань освіти і науки Співаковського О.В., за дорученням міського голови Весельського В.Л., була делегація міста Новограда-Волинського на чолі із заступником міського голови Гвозденко О.В. На підставі виступів учасників парламентських слухань можна констатувати, що сьогодні професійно-технічна освіта України перебуває в критичному стані.

Серед посадових осіб, яких запрошено до ложі Уряду Верховної Ради України була Міністр освіти і науки України Гриневич Л. М. Основними тезами її виступу були: необхідність внесення змін до системи функціонування професійно-технічної освіти, якнайшвидша її модернізація, розробка нових стандартів професійно-технічної освіти, прискорення розгляду та прийняття Законів України: „Про освіту“, „Про професійну освіту“. За її словами до 1 вересня 2016 року мають бути узгоджені показники регіональних замовлень на робітничі професії, створені регіональні плани розвитку системи професійно-технічної освіти на період до 2018 року. Наразі, очікується представлення пілотного проекту модернізації професійно-технічної освіти за трьома гостродефіцитними спеціальностями: тракторист, монтажник устаткування та майстер з пошиття одягу тощо.

Як зазначив у своєму виступі перший заступник голови комітету з питань освіти і науки Співаковський О.В., у суспільстві сьогодні постала проблема затребуваності на оволодіння робітничими професіями, адже за статистикою 20 % випускників є безробітними. На думку законотворця, має бути співфінансування системи професійно-технічної освіти – 60-80 % від держави, решта – від регіональної та місцевої влади. Уряд повинен стимулювати прибуткову діяльність професійних закладів.

Схвальні відгуки учасників слухань отримав виступ Президента Академії педагогічних наук Кременя В.Г., який у своїй промові звернув увагу на виокремлення у законодавчій базі І-го базового рівня професійно-технічної освіти та ІІ-го вищого рівня, який відповідатиме 5-му рівню національної рамки кваліфікацій. За 20 останніх років кардинально змінився розподіл випускників навчальних закладів. Якщо у 1994 році випускники вищих навчальних закладів складали 18 %, а випускники закладів професійної освіти – 51 %, то у 2014 році – 68 % – випускники вищих навчальних закладів і лише 11 % – випускники закладів професійної освіти.

Для забезпечення розвитку системи професійно-технічної освіти, як зазначив науковець, необхідно здійснювати її науковий супровід, розробити закон про освіту дорослих, механізм залучення коштів роботодавців, запровадивши при цьому для них пільгові умови оподаткування, ширше залучати засоби масової інформації для реклами кращих закладів професійної освіти, підвищити рівень оплати праці працівників цих закладів.

Лейтмотивом у виступах звучало те, що кваліфікація у сучасному світі – це глобальна валюта і завдання всіх навчальних закладів без винятку – виховувати людину інноваційного типу мислення, розвивати вміння діяти та бути стресостійким до викликів оточуючого середовища.

У складі делегації міста перебував директор ДНЗ „Новоград-Волинське вище професійне училище“ Паламарчук М.Є., який гідно представив у своєму виступі існуючі проблеми та пропозиції до збереження системи професійно-технічної освіти. Приємно, що міркування, озвучені за високою трибуною у більшості співпадають з думками виступаючих, найголовніше – збереження державного фінансування закладів професійної освіти. Загалом, почуте із вуст можновладців та законотворців вселяє надію на позитивне вирішення проблем, які склалися навколо подальшого існування системи професійно-технічної освіти.

 

Т.В.Ващук,

заступник начальника

управління освіти і науки

міської ради

 

Чат-бот Гаряча лінія