Виступ начальника управління освіти і науки міської ради Тетяни Володимирівни Ващук на розширеній освітянській колегії “Вектори руху освіти Новоград – Волинської міської ОТГ”
“Шановні учасники колегії, хочу зазначити, що 2018-2019 навчальний рік був одним із найскладніших у галузі за останні роки. Впровадження реформи по децентралізації – приєднання до міста Майстрівського старостинського округу, реформи освіти по НУШ, значна недостатність коштів освітньої субвенції на заробітну плату вчителям міста, перехід закладів загальної середньої освіти на ведення самостійного бухгалтерського обліку та організації харчування учнів суб’єктами господарювання, проведення фінансового аудиту та ревізії, кадрові зміни та нестача вчителів. Проте ми разом успішно завершили 2018 фінансовий рік та гідно пройшли всі перевірки і виклики у нових умовах роботи. Щиро дякую за підтримку і довіру міському голові Весельському В.Л., куратору галузі Гвозденко О.В., всім структурним підрозділам управління освіти і науки та вам і вашим колективам, шановні керівники закладів освіти!
1. Забезпечення доступності дошкільної освіти
У 12-ти закладах дошкільної освіти здобували освіту 2323 дітей віком від 3 до 6 (7) років, що становить 97% охоплення дітей дошкільною освітою, у тому числі 100% дітей 5-річного віку. Середній показник чисельності дітей у закладах дошкільної освіти міста з розрахунку на 100 місць у 2019 році становить 128 дітей, середній показник в області – 113 проти 132 та 116 – у минулому році. Другий рік поспіль зменшується кількість вихованців, на початок нового навчального року вона становить 2247, що на майже 180 дітей менше, ніж на початок 2017-2018 навчального року. Отже, маємо вже тенденцію до зменшення кількості вихованців.
З лютого 2019 року відкрито дві інклюзивні групи та введено 2 посади асистента вихователя, у новому навчальному році кількість вихованців з особливими освітніми потребами збільшилась до 10, додатково планується ввести 3 посади асистента вихователя.
2. Розвиток загальної середньої освіти
У 2019 році до мережі закладів загальної середньої освіти міста приєдналися три школи І ступеня Майстрівського старостинського округу. У минулому навчальному році у школах Новоград-Волинської міської ОТГ навчалося 6757 учнів, з них 42 учні – у селах Майстрів, Маковиці та Майстрова Воля. Середня наповнюваність класів міста становила 25 учнів на клас.
У 2019-2020 навчальному році в закладах освіти міської ОТГ сядуть за парти 740 першокласників, що на 30 учнів менше, ніж минулого року. Кількість учнів за попередніми даними складе 6886, що на 130 більше, ніж у попередньому році. На новий навчальний рік оптимізована мережа класів, наповнюваність яких не менша 20 учнів.
У 7-ми закладах загальної середньої освіти міста було організовано інклюзивне навчання для 29 учнів у 21 інклюзивному класі. У 2019 році прогнозується вже 29 таких класів, в яких буде навчатися 40 дітей з особливими потребами. Згідно з висновками комплексної оцінки дітей з особливими освітніми потребами, які будуть навчатися в інклюзивних класах необхідно додатково ввести в штатні розписи шкіл 8 посад асистента вчителя. Вже створені та облаштовуються 2 ресурсні кімнати у Ліцеї №4 та ЗОШ №7. Упродовж 2018-2019 навчального року до ІРЦ звернулися батьки 188 дітей, для 138 дітей проведено комплексну оцінку психолого-педагогічного розвитку. На базі ІРЦ створено: ресурс-студію для батьків «Майстерня успіху», «Інклюзивну школу» для педагогічних працівників, інформаційно-просвітницький проект спільно з редакцією газети «Лесин край», започатковано міське свято для сімей, які виховують дітей з особливими освітніми потребами. Проведено конкурс на вакантні посади психолога та дефектолога, які були введені в ІРЦ рішенням міської ради у квітні 2019. Три фахівці ІРЦ пройшли навчання, склали державний іспит та будуть проводити комплексне обстеження дітей за новими методиками.
У 2018-2019 навчальному році базову загальну середню освіту отримали 589 учнів. Отримали атестати про повну загальну середню освіту 316 випускників. З них 16 випускників відзначено золотими медалями, 3 – срібними. 14 випускників вступили на навчання за кордоном.
Протягом 2018-2019 навчального року 157 педагогів підвищили свою кваліфікацію, на що були передбачені кошти у повному обсязі.
У минулому навчальному році ми мали із 87 учасників ІІІ етапу олімпіад 42 переможці (48%). Найвищі якісні показники участі у Ліцеї №11- 67%, ЗОШ №2 – 63%, Ліцеї №4- 58%. Із 8 учнів, які презентували та захищали власні наукові дослідження у наукових відділеннях МАН, 5 стали переможцями, виборовши 1 диплом ІІІ ступеня, 1 диплом ІІ ступеня, 3 дипломи І ступеня.
310 випускників шкіл взяли участь у тестуванні з української мови. В цілому не подолали поріг – 131 особа (17,3 %), отримали результат від 180 до 200 балів: 79 осіб (10,4 %).
У тестуванні з математики взяло участь 166 випускників шкіл. Не подолали поріг – 66 осіб (17,3%), отримали результат від 180 до 200 балів: 22 особи (5,8%).
У тестуванні з англійської мови взяло участь 154 випускників шкіл. Не подолали поріг – 36 осіб (19,3%), отримали результат від 180 до 200 балів: 14 осіб (7, 5 %).
У тестуванні з історії України взяло 238 випускників шкіл. Не подолали поріг – 92 особи (18,6%), отримали результат від 180 до 200 балів: 15 осіб (3 %). Вітаємо Ліцей №11 та Ліцей№1, які увійшли до десятки кращих шкіл області за результатами ЗНО. До прикладу, за даними університету ім. Івана Франка цьогоріч на математичні спеціальності вступали із балами 134-140. Постає питання у якості підготовлених фахівців, які прийдуть навчати дітей.
Учні 1,3,5,8,9 класів забезпечені підручниками на 100%. Учні 4, 6, 7 забезпечені новими підручниками в межах 96%, проте рекомендовано використовувати підручники, яких не вистачає попередніх років випуску. Для учнів 2, 10 та 11 класів триває процес забезпечення підручниками, на сьогодні відсоток їх складає в межах 80-97 %відповідно.
3. Розвиток позашкільної освіти
У трьох позашкільних закладах міста охоплено позашкільною освітою 2020 дітей, що становить майже третину від кількості учнів та дітей.
Урочистий початок 2018-2019 навчального року в Палаці дітей та молоді знаменувався переходом до нового приміщення та відкриттям трьох нових гуртків: «Кіо-кушин карате» (фізкультурно-спортивний напрямок), «Пласт» (військово-патріотичний напрямок), клуб східного танцю «Хаят» (художньо-естетичний напрямок).
Новоград – Волинським центром науково – технічної творчості учнівської молоді спільно з вищим професійним училищем було реалізовано проєкт « Великодній фестиваль».
Вихованець Дитячо-юнацького клубу фізичної підготовки став бронзовим чемпіоном України з легкої атлетики, а також вихованці стали призерами міжнародних змагань з греко-римської боротьби.
Вихованці закладів позашкільної освіти міста є активними учасниками і неодноразовими переможцями обласних, всеукраїнських, міжнародних конкурсів та змагань.
4. Розвиток вищої освіти
На теренах міста проваджують освітню діяльність 3 заклади вищої освіти та вище професійне училище, в яких навчається близько 1,5 тис. студентів.
На базі Новоград-Волинського медичного коледжу відбулося засідання Ради директорів закладів вищої освіти Житомирської області. Авторський онлайн-сервіс LCloud (навчальна хмара) отримав схвалення МОН України для використання в закладах загальної середньої та професійно-технічної освіти. Підписано угоду між Новоград-Волинським медичним коледжем та Німецькою медико-соціальною фірмою «SAB». Налагоджено співпрацю з медичними коледжами Республіки Білорусь та Білоруським державним педагогічним університетом.
У Новоград-Волинському економіко-гуманітарному коледжі пройшов акредитацію відділ «Фізична культура і спорт» за двома напрямами, оновлено спортивну базу.
Новоград-Волинський економіко-промисловий технікум у 2018 році впровадив у освітній процес хмарні технології: classroom, хмарне сховище даних, віртуальний методичний кабінет. Також поліпшено матеріально-технічну базу: відбулася реконструкція актової зали технікуму, актової зали гуртожитку, покрівлі спорткомплексу та технічних споруд.
Родзинкою минулого навчального року в Новоград-Волинському вищому професійному училищі стало впровадження елементів дуальної системи навчання з професій «Столяр будівельний, різьбяр по дереву та бересту» та «Кравець, вишивальник». Здобувачі професійної освіти проходять виробниче навчання та практику на ПП «Меблева фабрика «МІРТ» та швейній фабриці ПрАТ ВКФ «Леся».
5.Освітні новації року
Методичні заходи у дошкіллі міста були підпорядковані головній темі «Щасливе дитинство – кожній дитині», сприяли удосконаленню професійної компетентності педагогів та забезпечували відповідний простір для психолого-педагогічної просвіти і розвитку потенційних можливостей всіх учасників освітнього процесу. Зокрема, хочеться відзначити заклади дошкільної освіти, які активно впроваджували освітні методики The LECO Foundation.
З 01 вересня 2018 року в Ліцеї №11 м. Новограда-Волинського два пілотних класи продовжили участь у дослідно-експерементальній роботі в контексті НУШ.
Впродовж навчального року відбулося ряд цікавих методичних заходів. Зокрема:
Концептуальні засади реформування загальної середньої освіти розглядалися під час методичного коворкінгу на базі Ліцею №4 за участі науковців, представників видавництв, сертифікованих тренерів НУШ, майстрів педагогічної праці, методистів.
Проведено супроводжуючий тренінг для учителів пілотних класів області та міста з теми «Освітні методики The LECO Foundation в початковій школі. Шість цеглинок 2.0».
Для 120 учителів початкових класів ЗЗСО міста відбувся педагогічний коучинг «Нова українська школа: від гасла до реального втілення ідей».
З метою надання кваліфікованих рекомендацій проведено семінар-практикум для директорів та заступників директорів з теми «Методики експертного оцінювання професійних компетентностей», в якому взяли участь керівництво та методисти КЗ «ЖОІППО».
Для підвищення рівня комп’ютерної грамотності працювали курси фахового зростання педагогів для вчителів інформатики BrainBasket Foundation.
По–сучасному організована виставка перспективного педагогічного досвіду «Домінанти педагогічної дії». За результатами XXІ обласної виставки «Сучасна освіта Житомирщини – 2019» освітянам Новограда-Волинського вручено 24 дипломи з них, три дипломи першого ступеня отримали педагогічні працівники закладів дошкільної освіти міста. Дипломом нагороджено інформаційно-методичний центр за участь у X Міжнародній виставці.
На виконання програми розвитку освіти проведено міський огляд-конкурс «Кращий навчальний кабінет біології». Абсолютним переможцем визнано кабінет біології Ліцею № 11.
В рамках міського свята «Українські вишиванки – наче райдуги світанки» були представлені виготовлені учнями дерев’яні іграшки та різьблені предмети ужиткового мистецтва.
Втретє відбулося міське свято «День науки». Цьогорічною родзинкою стало практичне представлення учнями освітніх закладів міста проектів та експериментів.
6. Фінансово-економічна діяльність
Бюджет галузі на 2019 рік становить майже 199 млн. грн., що на 25 млн. грн. більше, ніж минулого року. Управлінням освіти і науки, як головним розпорядником коштів забезпечено виплату відпускних, оздоровчих педагогам у повному обсязі. Рівень доплати за престижність педагогічної праці у нашому місті на відміну від багатьох регіонів країни не зменшився і складає 20%. У 2018 році педагогічним працівникам виплачено грошову винагороду у розмірі 50% посадового окладу. У повному обсязі виплачуються видатки на відрядження. Загалом, завдяки проведеній роботі по приведенню мережі класів ( не менше 20 учнів у класі) до вимог чинного законодавства та економії використання енергоносіїв у 2019 році маємо сприятливий прогноз щодо завершення фінансового року у виплаті заробітної плати, грошової винагороди всім педагогам та підвищення з вересня 2019 року на 10% посадових окладів педагогічним працівникам дошкільних, позашкільних закладів освіти міста та інформаційно-методичного центру.
Всі школи міста з вересня 2018 року перейшли на ведення самостійного бухгалтерського обліку та організації харчування учнів суб’єктами господарювання. Досить складно проходив впродовж року процес адаптації до нових умов ведення фінансово-господарської діяльності. Але вже є позитивні результати: відшкодування плати орендаторами за використані енергоносії становить близько 500 тис. грн за 7 місяців поточного року, покращився асортимент страв, кошти від економії енергоносіїв перерозподілені у заклади загальної середньої освіти на проведення поточних ремонтів та інших заходів з енергозбереження.
Для підготовки закладів освіти до нового навчального року на проведення капітальних та поточних ремонтів, закупівлю матеріалів з державного та міського бюджетів виділено більше 7 млн. грн. Зокрема, за сприяння народного депутата Литвина В.М. спрямовано 636 тис. грн. державної субвенції на встановлення систем доочистки води в заклади дошкільної освіти, завершення капітального ремонту спортивної зали ЗОШ №5, придбання стільців у ПДМ, придбання спортивного обладнання у ДЮКФП та меблі в ІРЦ, встановлення віконних блоків у Ліцей №11. По 199 тис. грн. коштів міського бюджету за рахунок економії перерозподілено на проведення ремонту підлоги І поверху ЗОШ №2, ремонту фасаду ЗОШ №9, проведення ремонту І поверху початкової школи ЗОШ №7, 119 тис. грн на заміну віконних блоків у їдальні ЗОШ №6.
За кошти міського бюджету проводиться поточний ремонт харчоблоку в ДНЗ №2, на що спрямовано 199 тис. грн., на 166 тис. грн. замінено віконні блоки та двері в ДНЗ №5, проводиться поточний ремонт басейну та заміна вікон у ЦРД на суму 199 тис. грн., здійснено просочення дерев’яних конструкцій горищ ДНЗ №14 та ЗОШ №5 на суму 155 тис. грн., на ремонт санвузлів у ЗОШ №3 використано 199 тис. грн., проводиться гідрохімічна очистка системи опалення у Ліцеї №4, на що передбачено 299 тис. грн., на завершення капітального ремонту спортивної зали ЗОШ №5 виділено 892 тис. грн., замінено 5 вікон та двері у Майстровільській ЗОШ на суму 35, 6 тис. грн., завершується капітальний ремонт системи теплопостачання та заміни віконних блоків у ДНЗ №4, на що виділено 1 млн. 650 тис. грн., на встановлення блискавкозахисту у Ліцеї №11 використано 196 тис. грн., виготовлено проєктно-кошторисну документацію на капітальний ремонт будівлі Майстрівської ЗОШ, вартість якої складає 30 тис. грн., проведено ремонт водоканалізаційної системи в ДНЗ №14 на суму 42 тис. грн., виготовлено та встановлено ворота у ПДМ на суму 20 тис. грн. За рахунок бюджету участі спрямовано 100 тис. грн. на реалізацію проєкту «Громадська бібліотека» у Ліцеї №4, замінено віконні блоки у класах та підлогу актової зали Ліцею №1 у сумі 84,5 тис. грн., проводиться поточний ремонт даху ЗОШ №8 на суму 29,4 тис. грн. На виконання програми розвитку освіти Новоград-Волинської міської ОТГ на 2016-2020 роки розпочато встановлення камер відеоспостереження. Зокрема, такі камери вже будуть контролювати у новому навчальному році безпечність освітнього процесу у Ліцеї №1, 11 та ЗОШ №7, на що передбачено більше 140 тис. грн. міського бюджету.
З обласного бюджету також надійшла субвенція: 189,2 тис. грн на придбання предметів довгострокового призначення для роботи з дітьми з особливими освітніми потребами у заклади дошкільної та загальної середньої освіти міста, 12,1 тис. грн на придбання музичного центру у ДНЗ №16 та 14 тис. грн для придбання комп’ютерного обладнання в інклюзивно-ресурсний центр.
У новому навчальному році продовжиться процес запровадження концепції нової української школи і для першокласників всі заклади освіти підготували відповідні умови. З державного бюджету на створення матеріально-технічної бази для перших класів передбачено 1 млн. 366 тис. 375 грн., співфінансування з міського бюджету ( 30%) складає 584 тис. 305 грн. Кошти використовуються на закупівлю парт, комп’ютерного обладнання та дидактичного матеріалу. Вчителі початкових класів творчо підійшли до створення нового освітнього простору і кожен заклад без виключення гарно підготував початкову школу до нового навчального року.
7.Пріоритети Міністерства освіти і науки
Міністерство освіти і науки України у 2019 році визначило 10 пріоритетних напрямів в українській освіті:
– Розвиток реформи НУШ
Використання грошей на місцях буде контролювати Координаційна рада. Також МОН обіцяє створити дистанційні курси для підтримки педагогів. Триватиме робота над поширенням реформи НУШ на середню школу – 5-9 класи.
– Повага до гідності кожної дитини
У 2019 році МОН працюватиме над розвитком антибулінгових програм та вдосконаленням сфери інклюзивної освіти. У відомстві планують переобладнати усі вуличні шкільні туалети – зробити їх теплими та більш приватними.
– Професійне зростання вчителів
Один із механізмів професійного зростання вчителів – добровільна сертифікація.
-Початок роботи освітнього омбудсмена
У 2019 році в Україні має з’явитися інститут освітнього омбудсмена, що захищатиме права здобувачів освіти, педагогічних, науково-педагогічних та наукових працівників.
– Діджіталізація освіти
Планується запуск Національної освітньої платформи, на якій розміщуватимуться електронні підручники з віртуальними 3D-матеріалами, скани підручників для завантаження, інтерактивні лабораторії, віртуальні музеї, форуми для спілкування вчителів, системи менеджменту освіти.
– Реформа професійної освіти
Реформа професійної освіти передбачатиме зміну стандартів, прийняття нового профільного закону «Про професійну (професійно-технічну) освіту», а також оновлення освітнього середовища. Важливим елементом реформи стане також розвиток дуальної освіти.
– Національна система кваліфікацій
На 2019 рік заплановано початок роботи Національного агентства кваліфікацій.
– Національний фонд досліджень
У 2019 році Національний фонд досліджень має розпочати грантову підтримку наукових досліджень та розробок.
– Центри колективного користування
У 2019 році в університетах почнуть роботу центри колективного користування обладнанням – простори із надсучасним обладнанням, куди науковці зможуть приїхати для проведення потрібних їм замірів для своїх досліджень.
– Базове фінансування науки
Передбачається, що 100 млн грн буде спрямовано на впровадження базового фінансування науки в університетах.
8. Вектори руху освіти міської ОТГ у 2019 році
– Через бюджет участі, фінансування програми розвитку освіти до поліпшення матеріально-технічної бази та створення сучасного освітнього простору.
– Через участь у грантових проектах до реалізації проектів термосанації та фізкультурно-оздоровчого напрямку.
– Через трансформацію функцій та партнерських зв’язків з науковцями до надання інформаційно-методичного супроводу та якісного інноваційного продукту.
– Через психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини до соціалізації дітей з особливими потребами.
– Через інноваційні проекти до Нової української школи.
– Через створення комфортного осередку до всебічного розвитку дитини дошкільного віку.
– Через Концепцію позашкільної освіти до розвитку творчої особистості.
– Через реформування закладів вищої освіти до професійного випускника відповідно до запиту ринку праці.
Вітаю всіх з новим навчальним роком та бажаю щоб всі наші вектори руху у сумі дали ту потужну рушійну силу, що призведе до суттєвих якісних змін в освітній галузі нашої об’єднаної територіальної громади!!!”