Виступ начальника управління освіти та науки Т.В.Ващук під час конференції педагогічних працівників міста

31 Серпня 2016, 3:46

Виклики сьогодення та реалізація пріоритетних напрямків освіти міста у рамках реалізації Національної стратегії розвитку освіти України

Освіта – основа розвитку особистості, суспільства, нації та держави. Вона є визначальним чинником політичної, соціально-економічної, культурної та наукової діяльності суспільства. Реалізаціяпріоритетних напрямків освіти міста здійснюється згідно з Національною стратегією розвитку освіти України, яка визначає основні завдання й механізми діяльності освітніх закладів.

Управлінням освіти і науки за підтримки міського голови Весельського В.Л.та при сприянні міської ради створюються всі передумови для  надання  громадянам  якісної освіти  відповідно до  сучасних запитів кожної особистості і потреб інноваційного розвитку держави. У 2015-2016 н.р. здійснено ряд організаційно-розпорядчих заходів:

–          Розроблено управлінням  освіти і науки та затверджено  міською радою Програмурозвитку освіти міста Новограда-Волинського на 2016-2020 роки., яка стане головним документом місцевого рівня з розитку освіти міста.

–           Приведено у відповідність до вимог чинного  законодавства Положення про  управління  освіти і науки Новоград-Волинської міської ради.

Аналіз здійснених фінансово-економічних заходів свідчить про дієві кроки управління освіти і науки, навчальних закладів на шляху вироблення й втілення в освітню практику ефективного адміністративного  і фінансового менеджменту, режиму економії видатків на освіту, енергоощадних технологій. Зокрема:

–          Відповідно до Закону України «Про здійснення державних закупівель» для забезпечення харчуванням дітей в ДНЗ та ЗНЗ міста та для  безперебійного  використання енергоносіїв, для проведення  реконструкції  дахів  НВК та  колегіуму, тендерним комітетом було проведено   23 процедури  відкритих торгів, проведено переговорні процедури на  забезпечення  підручниками  для  учнів  4,7   класів.

–  На проведення  капітальних ремонтів санвузлів та водоканалізаційної системи (ЗОШ№7, СШ№4, ДНЗ№2), заміну віконних блоків та дверей (ДНЗ№1,4,15,ЗОШ№3,10) ремонт харчоблоків (ДНЗ№ 16,8,15,СШ№4) придбання  предметів довгострокового   користування, реконструкцію  та капітальний ремонт дахів (НВК, ЗОШ№2,3, колегіум) рішеннями міської ради виділено  8 млн. 256 тис. 491 грн. На усунення порушень вимог пожежної безпеки, придбання навчально-методичної літератури, заміну лічильників води виділено ще 230 тис. грн. Крім того з державного бюджету виділено 3 млн грн на реконструкцію даху НВК. Завершуються роботи по створенню еколого-натуралістичного парку на території ЗОШ№5,  на що виділено з міського бюджету 300 тис. грн.

      На проведення проточних ремонтів для підготовки начальних закладів до нового навчального року спрямовано 245 тис. грн коштів загального фонду. За підтримки депутата обласної ради Нусбаума С.А. придбано обладнання у ДНЗ№5,8,15,16, ЗОШ№5,6,9, НВК на суму 199 тис. грн. Із січня по липень 2016 року у вигляді благодійної допомоги за кошти спонсорів та батьків у навчальні заклади освіти надійшло матеріального та навчального обладнання на суму близько 150 тис. грн.

Разом з тим у галузі освіти міста, як у державі в цілому, існують певні фінансово-економічні ризики, які уповільнюють процеси сталого розвитку галузі та є викликами сьогодення, зокрема:

І. Недосконалість формули обрахунку державної освітньої субвенції. Станом на 01 січня 2016 року недостатність коштів становила 11,5 млн. гривень, що складало три місячних фонди оплати праці працівників загальноосвітніх навчальних закладів. До кінця 2016 року ця недостатність уже складає близько 2 млн гривень. Завдяки активній позиції міського голови, підтримки депутатів міської ради було додатково виділено кошти з міського бюджету на погашення заборгованості по заробітній платі.

ІІ. Відсутність підтримки держави щодо удосконалення матеріально-технічної бази навчальних закладів. Завдання галузі – формувати оптимальну мережу навчальних закладів для повної забезпеченості потреб громади в одержанні доступних та якісних послуг. Аналізуючи наповнення груп дошкільних навчальних закладів, потребу батьків у забезпеченні дошкільним вихованням дітей до трьох років, обов’язковість охопленням дошкільною освітою дітей 5-річного віку, розростання віддалених мікрорайонів, враховуючи те, що на 100 місцях у нашому місті виховується 139 дітей постає питання про будівництво нового дошкільного закладу. Гроші на виготовлення проектно-кошторисної документації для будівництва дошкільного навчального закладу передбачені програмою розитку освіти. Але має бути на рівні держави ироблени механізм спів фінансування таких великих об’єктів.

ІІІ. Незабезпечення фінансового гарантування якості освіти.

– Бюджет галузі освіти на 97% забезпечує витрати на захищені статті ( заробітна плата, харчування, оплата енергоносіїв) і лише 3% на оплату інших послуг. Уже десятиріччя  загальноосвітні навчальні заклади не отримували поповнення навчально-матеріальної бази кабінетів фізики, хімії, математики, біології тощо. З огляду на те, що старша школа є профільною і має бути відповідна навчальна база, ми так і не отримали від держави жодного профільного кабінету. Це теж стало об’єктом забезпечення у Програмі розвитку освіти міста на 2016-2020 роки.

– Звакжаючи на вищевикладене необхідне поверенення до повноцінного фінансування галузі  державою –  7% від ВВП, а не 4,7% як  тепер.

ІV. Перенесення фінансового забезпечення професійної освіти на місцевий рівень. Відповідно до статті 27 Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» з 1 січня 2016 року передано фінансування видатків на підготовку робітничих кадрів у професійно-технічних та інших навчальних закладах з державного бюджету на місцеві.  Не оминуло це і наше місто, в бюджеті якого на 2016 рік депутати міської ради повинні були знайти більше 8 млн.гривень на утримання вищого професійного училища.  5,8 млн гривень, виділені з міського бюджету та 527 тис  стабілізаційної дотації  забезпечать  на сьогодні існування закладу протягом 10 місяців поточного року.  Решта коштів планується виділити до кінця року. І це становить значне фінансове навантаження на міський бюджет.  На думку працівників училища, влади та громади міста фінансування закладів професійної освіти, повинно проводитись з обласних та державного бюджетів, оскільки трудові ресурси використовуються в межах області і ніяк не обмежуються територією громади.

Управлінням освіти і науки  проводиться системна робота із забезпечення стабільного функціонування галузі. Низка рішень, необхідних для ефективної роботи освітніх закладів, прийнято колегією управління, громадської радою при управлінні освіти  і науки, під час проведення тематичних днів  у навчальних закладах, співбесідах, нарадах із керівниками закладів освіти тощо. Основною формою державного контролю за діяльністю  навчальних закладів є державна атестація.  Згідно з перспективним планом атестації в 2015-2016 навчальному році було проатестовано   ЗОШ№ 6,9 та ДНЗ №14, 15. Тематичний день управління освіти і науки проведено у ЗОШ№7.

Основою якісної освіти є вчитель. Сьогодні батьки замовляють якісну освіту для дітей і будуть вимагати результатів.

Усього в закладах освіти працює 1409 працівників. Освітні послуги надають 795 педагогічних працівників, з них  5 «Заслужені працівники освіти»; 40- «Відмінників освіти» ;  педагогічне звання: «учитель-методист має 48 (9%); «вихователь-методист» – 4 (1%); «старший учитель» –  131 (25%); «керівник гуртка – методист» – 5  (12%);

Спеціалістів ищої кваліфікаційної категорії –  246 (31%);  першої – 121  (15%);

другої  – 92  (12%); «спеціалістів» –  330 (42%). Тобто значну частину педагогів складають молоді фахівці, які потребують системного підвищення кваліфікації, на що покликані методичні служби навчальних закладів та міста.

У 2015-2016 році пройшли курси підвищення кваліфікації  111 педагогічних працівників ЗНЗ, ДНЗ та позашкільних закладів. Обласні та всеукраїнські семінари відвідали  – 40 учителів, взяли участь у творчих поїздках з обміну досвідом (міста- Рівне, Малин,  Львів,  Радомишль, Коростишів,  Олевськ, Суми, Одеса, Бердичів, Житомир)  – 82 педагога. 

Важливою складовою фахової діяльності  є організація та проведення I етапу Всеукраїнського конкурсу «Учитель року». 10 педагогів міста стали учасниками міського етапу конкурсу «Учитель року-2016», 4 – учасниками обласного. Учитель історії колегіуму Т.П.Гуцул здобула перемогу на обласному етапі в номінації «Історія» та стала учасником Всеукраїнського етапу конкурсу.  Учитель курсу «Захист Вітчизни» ЗОШ №10 В.Л.Онищук став фіналістом обласного етапу конкурсу та увійшов у п’ятірку кращих.

З метою сприяння зростанню престижності звання класного керівника, проведено конкурс «Класний керівник року». Переможцями конкурсу стали  педагоги СШ №4 А.В.Калюжникова та ЗОШ №6 Л.С.Барановська.

Пишаємось нашими педагогами!!

Підсумком роботи освітян за рік є участь у щорічній виставці педагогічних ідей та інновацій «Сучасна освіта». Цього року було презентовано понад 159 методичних посібників. 84 кращі роботи освітян міста були  представлені до участі в обласній виставці передового педагогічного досвіду «Сучасна освіта Житомирщини – 2016»,  49 з яких нагороджено дипломами обласної державної адміністрації.

Статті адміністрації, педпагогів ДНЗ №1, №13, 14, 16 було розміщено у провідних освітянських збірниках обласного та всеукраїнського рівнів.

Надзвичайно дієвим та популярним став сайт управління освіти і науки та інформаційно- методичного центру. У 2015-2016 н.р. було відкрито нові рубрики сайту. Результати моніторингу Google Analytics свідчать про понад 60000 відвідувань сайту.  Подальшим кроком у оволодінні  сучасними інофрмаційно-комунікаційними технологіями став проведений 24-годинний навчальний курс «Використання хмарних технологій у професійній діяльності педагогічних працівників» на основі інтернет-ресурса Google.

2015-2016 н.р також відзначився двома конкурсами-оглядами Web-сайтів – серед дошкільних та загальнонавчальних закладів. За підсумками журі найкращим у місті серед ЗНЗ визначено Web-сайт ЗОШ №7; друге почесне місце у конкурсі та отримала ЗОШ №9, третє місце розділилиЗОШ №2 та ЗОШ №10, решта шкіл отримали подяку управління освіти і науки за участь у конкурсі та рекомендації щодо покращення роботи. Серед дошкільних закладів диплом I ступеня вручено ДНЗ №2, диплом II ступеня – ДНЗ №№14, 15, решта- отримали дипломи ІІІ ступеня за номінаціями.

Зупинюсь на кожній структурній  ланці освіти.

дошкільна  ОСВІТА

Право дітей на здобуття дошкільної освіти в місті реалізують 12 ДНЗ, в яких навчається і виховується 2447 дітей, що становить 70% від загальної кількості дітей від 1 до 6 років.  Ефективно працює система „ КУРС: Дошкілля “ та електронна реєстрація дітей. За рік видано 391 направлень в дошкільні навчальні заклади. З  травня 2016 року вступив в дію новий Санітарний регламент для дошкільних навчальних закладів, яким передбачено спрощені  вимоги до дошкільних навчальних закладів усіх форм власності.

З метою покращеня здоровя дітей  у міській мережі працює 1 заклад компенсуючого типу (ДНЗ №16) і 3 комбінованого (ДНЗ №№ 4,6,14). У них функціонує 17 груп компенсуючого типу для тубінфікованих  дітей, дітей з порушенням опорно-рухового апарату, зору, мови, затримкою психічного розвитку. У цих групах перебуває  401 дитина. Одночасно зі здобуттям дошкільної освіти діти в цих закладах проходять комплекс лікувально-реабілітаційних заходів. Надзвичайно турбує той факт, що таких дітей щороку збільшується, тому працюємо на перспектиу  створення відповідних умов, що передбачено Програмою розвитку освіти міста на 2016-2020 роки.

Особливістю роботи нашої дошкільної ланки є  професійний, науковий підхід до роботи із залученням провідних науковців у галузі дошкільного виховання. Науковий супровід таких заходів як Звягельські діалоги, семінари-практикуми, майстер-класи здійснювали  представники лабораторії психології Інституту психології ім.Г.С.Костюка НАПН України, кандидат педагогічних наук Анатолій Фасоля, керівник громадської організації «Екомир» Сергій Твардовський тощо. Як завжди креативно у цьому році проводився День довкілля, в рамках якого відбулось 12 міні-майстер-класів.

ЗАГАЛЬНА СЕРЕДНЯ ОСВІТА

Шостий навчальний рік поспіль збільшується мережа учнів і класів навчальних закладів міста.  На 2016-2017 навчальний рік за попередніми даними  до школи прийде 6430 учнів, що на 190 більше, ніж минулий рік. У старшій школі розпочнуть навчання  314  десятикласників. Очікуємо, що за шкільні парти сядуть близько 755 першокласників, майже стільки ж, як у минулому навчальному році. Для учнів початкової школи Міністерство освіти і науки України підготувало низку нововведень. У початкових класах більше не перевірятимуть читання на швидкість, на уроках фізкультури не буде нормативів і команд “рівняйсь-струнко”, а в 1-2 класах дітей не примушуватимуть вчити напам’ять таблиці множення і додавання, затверджено зміни до 13–ти навчальних програм початкових класів. Найближчим часом МОН підготує нові вимоги до оцінювання досягнень учнів. Ці зміни міститимуть виконання завдань олівцем для молодших класів, учителі не писатимуть червоною ручкою, а система оцінювання молодших учнів враховуватиме вікові особливості дітей. У першому класі буде менше письма і більше усної іноземної мови, щоб розвивати у дітей здатність вести прості діалоги. Все це стало предметом обговореня на міських методичних обєднаннях.

Триває процес  забезпечення учнів 4-х, 7-х, 8-х класів новими підручниками. Підручники для 4-их та 7-их класів  забезпечуються  на 50% за кошти державної субвенції та міського бюджету, на що передбачено 250 тис. грн. Перша половина підручників вже надійшла до міста, решта -буде надходити згідно з укладеними з 14-ма видавництвами угодами.

Протягом 2015-2016 навчального року 615 учнів 7-11 класів ЗНЗ міста взяли участь у міському етапі всеукраїнських предметних олімпіад. 187 учнів (30%) посіли призові місця та нагороджені відповідними посвідченнями.

Визначним досягненням олміпіадного руху цього року є 6 абсолютних переможців обласного етапу, які у складі обласних збірних брали участь у всеукраїнських етапах предметних олімпіад з української мови та літератури, біології, математики, фізики, географії, трудового навчання: 5 учнів стали учасниками всеукраїнського рівня, 1 учень СШ№4 посів ІІІ місце всеукраїнському етапі  олімпіади з географії. Для нашого міста –це найкращий результат за останні роки. Пишаємось нашми учнями та вчителями!!

Учасниками обласного етапу МАН стали 20 учнів шкіл міста, із них – 5 переможців (чотири учні колегіуму та одна учениця НВК). Учасником Всеукраїнського етапу конкурсу-захисту учнівських науково-дослідницьких робіт  стала учениця 11-го класу колегіуму.

Найбільш результативними для наших команд стали турніри «Юних економістів» та «Юних істориків» – команди вибороли перші місця та брали участь у всеукраїнських інтелектуальних випробуваннях у м. Рівне та м.Чернігів. Серед переможців також є «Юні географи», які здобули ІІІ місце в обласному етапі Всеукраїнського турніру. Вітаю вчителів колегіуму, які підготували переможців!!

З метою виявлення юних знавців математики інформаційно-методичним центром ініційовано та проведено ІІ міський математичний турнір «Сьома грань» серед учнів 7-8 класів ЗНЗ міста. За підсумками журі переможцями математичного турніру «Сьома грань» було визнано команду учнів колегіуму. Дипломами ІІ та ІІІ ступеня були нагороджені відповідно команди СШ №4 ЗОШ №3.

За результатами зовнішнього незалежного оцінювання 2016 року з української мови показники  по місту значно краще, ніж по Житомирській області та по Україні в цілому, зокрема 63,7% достатнього та високого рівнів у місті проти 51,2% по області та  55,7% по Україні. В той же час не подолали прохідний поріг  близько 20 учнів міста, що становить 7,1 %. Серед інших предметів  лідерами  за якісним показником  успішності є хімія, біологія, історія України. Найбільший відсоток  учнів, які не подолали пороговий рівень з фізики. Детальний аналіз результатів ЗНО став предметом обговорення на міських методичних об`єднаннях вчителів  та педагогічних радах.

У травні 2016 року у великій залі Будинку Рад відбулась зустріч міського голови Віктора Леонідовича Весельського з гордістю та майбутнім Новограда-Волинського – випускниками загальноосвітніх навчальних закладів міста, які нагороджені золотими та срібними медалями. Цього року їх 30 (19 – золотих та 11 – срібних). Усі вони вступили до престижних вищих навчальних закладів України.

Продовжується співпраця нашого міста з Українсько-Німецьким Технічним Співробітництвом GIZ.  У листопаді 2015 року відбулося офіційне відкриття шкільного проекту «Енергія в школах Новограда-Волинського».

інклюзивна освіта

Значна увага  приділяється дітям з особливим и освітніми потребами, яких на обліку перебуває  99. За протоколом обласної психолого-медико-педагогічної консультації для 9 учнів було організовано інклюзивне навчання на базі ЗОШ №4,5,7,10 та колегіуму. У звязку з цим рішеням виконавчого комітету міської ради були введені посади вчителів-асистентів у ЗОШ№4,7,10. При інформаційно-методичному центрі введена посада вчителя-дефектолога.   Щороку збільшується кількість дітей та учнів, які потребують корекції психічного та фізичного розвитку. Для роботи з такими дітьми потрібен додатковий  штат працівників, створення відповідних умов перебування дітей у навчальних закладах, тобто робота  в умовах інклюзивної освіти. У нашому місті  вже на 2016-2017 навчальний рік 18 дітей потребуватимуть асистента вчителя та особливих умов навчання і корекційної роботи. Сподіваємось, що рішенням виконавчого комітету у вересні 2016 року будуть введені посади  учителів-логопедів, дефектологів, психологів у навчальні заклади відповідно до чинних штатних нормативів.

виховна ТА позашкільна робота

Невідємною частиною навчального процесу є звичайно виховна робота. У 2015-2016 навчальному році головний акцент був поставлений саме на побудові ефективної системи національно-патріотичного виховання на засадах загальнолюдських, полікультурних, громадянських цінностей. Протягом  року проведено ряд патріотичних заходів, створено міський учнівський патріотичний клуб «Звягель-Патріот», який провів міську конференцію та презентував літопис «Герої не вмирають», відкрито меморіальні дошки загиблим випускникам навчальних закладів  у ЗОШ№3, СШ №4, ЗОШ №7, ЗОШ №10, колегіумі.

За ініціативи інформаційно-методичного центру проведено міський фестиваль обдарованості «Сузір’я талантів» за 5-ма номінаціями.

Вперше відбулася презентація 13–ти екологічних відеороликів загальноосвітніх та вищих навчальних закладів міста, в яких були озвучені та продемонстровані екологічні проблеми нашого краю. Піднімалося питання вирішення екологічних проблем на локальному рівні.

У навчальних закладах міста функціонує 5 музеїв.  За рішенням журі обласного огляду-конкурсу кращими визнано музеї ЗОШ№7,9, та музей льону Палацу дітей та молоді.

У рамках роботи шкільних євроклубів відновлено роботу інтелектуального клубу «Звягель-інтелект», у рамках якого протягом року проведено 3 міських гри «Що? Де? Коли?» на європейську тематику. 

У червні 2016 року працювало 10 таборів з денним перебуванням на базі шкіл, 2-а з яких – профільні, гуманітарного напряму. В них було охоплено змістовним дозвіллям 1043 дитини. Поряд із пришкільними таборами працювали 3 мовні табори, в яких відпочило 150 дітей.     У мовному таборі НВК працювала волонтер із США Гаган Фагура із громадської організації GoGlobal. НВК –  одна із 6 шкіл Житомирщини, яка отримала статус GoCamps та нагороджена призом – 15 комп`ютерів.

На базі військової частини А 3814  вперше відбувся міський етап  дитячо-юнацької військово-спортивної патріотичної гри «Сокіл» («ДЖУРА»), а в обласному етапі з 24 команд, команда-переможець міського етапу  ЗОШ№10 посіла 4-те місце. Наразі здійснено всі організаційно-підготовчі заходи із забезпечення двох кабінетів «Захисту Вітчизни» (ЗОШ№4,7) навчальною зброєю та муляжами боєприпасів для якісного викладання предмету.

У міському етапі спартакіади школярів взяли участь майже 1000 школярів, що становить третину  від загальної кількості учнів 5-11 класів. Учнівські команди загальноосвітніх навчальних закладів взяли участь в 11-и змаганнях з 5-ти видів спорту (футбол, міні-футбол, баскетбол, волейбол, гандбол) та комплексних заходів «Старти надій», фізкультурно-оздоровчий патріотичний фестиваль «Козацький гарт», «Олімпійське лелеченя», обласний етап якого проходив  у нашому місті.

Не менш насиченим є спортивне життя педагогів міста. У 2015-2016 н.р. за ініціативи управління освіти і науки Новоград-Волинської міської ради та міської профспілки освітян, з метою пропаганди здорового способу життя у нашому місті відновилася спартакіада працівників освіти міста. Всі загальноосвітні та позашкільні навчальні заклади міста взяли активну участь у спортивних випробуваннях з міні-футболу серед чоловіків, волейболу серед жінок та чоловіків, настільного тенісу, стрільби із пневматичної гвинтівки, шахів та шашок. Найактивнішими учасниками спартакіади були освітяни ЗОШ №6, ЗОШ №7, ЗОШ №10 та колегіуму. У цьому році була рекордна кількість учасників- 225!

У позашкільних навчальних закладах упродовж навчального року працювало 42 гуртки, у яких  було  задіяно 1840 дітей. Вперше за останні роки позашкільні навчальні заклади забезпечуються фінансуванням за захищеними статтям бюджету у повному обсязі.

Позашкільні заклади є ініціаторами та організаторами багатьох міських заходів.

У 2016 році  Новоград-Волинський центр науково-технічної творчості учнівської молоді отримав диплом лауреата Всеукраїнського відкритого рейтингу якості позашкільної освіти «Золота кагорта позашкільників-2015», а  ансамбль Палацу дітей та молоді «Мальва» під керівництвом Галини Кучинської отримав відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України звання зразковий.  Уже вкотре відзначається наша команда учнівської та студентської молоді під керівництвом Олени Костюк у міжнорадному таборі дружби народів «Кринічка» Беларусь. У цьому році маємо два кубки переможців, як краща команда та кубок перемоги.

За ініціативи управління освіти і науки Новоград-Волинської міської ради та інформаційно-методичного центру започатковано міське свято – День позашкільника.  Пишаємось нашими вихованцями та педагогами позашкілля!!

Враховуючи вищевикладене хочу озвучити

ОСНОВНІ ПрІорИтетні напрями роботи управлінської ТА методичної служб, освітніх закладів у 2016-2017 н.р.

–          організація роботи з підвищення фахового та методичного рівня педагогів;

–          забезпечити інтеграцію дітей з особливими освітніми потребами у загальноосвітній простір шляхом створення умов для їх навчання в інклюзивних класах загальноосвітніх навчальних закладів;

–          стимулювання творчо-працюючих педагогів та обдарованих дітей;

–          підвищення результативності роботи педагогів з підготовки випускників шкіл до зовнішнього незалежного оцінюання;

–          забезпечення навчальних закладів сучасним технологічним, навчально-методичним, комп’ютерним обладнанням;

–          створення комфортних умов перебування дітей та учнів у навчальних закладах: продовження заміни віконних блоків та дверей, ремонт санузлів і харчоблоків, капітальний ремонт дахів, облаштування прилеглої території тротуарною плиткою тощо.

 

Чат-бот Гаряча лінія