Держенергонагляд консультує: як повернути заподіяні збитки, якщо побутова техніка пошкодилася через перепади напруги

11 Січня 2017, 5:17

До інспекції Держенергонагляду часто звертаються громадяни з питаннями про порядок відшкодування збитків із-за пошкодження побутової техніки через різкі перепади рівня напруги в їхніх оселях.

Ремонт техніки загалом не дешева справа і нерідко обходиться людям у «кругленьку копієчку».

Як повернути збитки, якщо техніка пошкодилася саме через перепади напруги і до пошкодження своїми діями громадянин (споживач електричної енергії) не причетний?

До кого звернутися за допомогою та роз’ясненнями?

За законодавством електропередавальна (енергопостачальна) організація, згідно договору, зобов’язана надавати електричну енергію з якісними характеристиками, які визначені державними стандартами.

Взаємовідносини між споживачами та енергопостачальною організацією регулюються Правилами користування електричною енергією для населення, затвердженими Постановою Кабінету Міністрів України від 26 липня 1999р. №1357 (зі змінами та доповненнями) (далі – ПКЕЕН).

Крім того, згідно діючого законодавства, енергопостачальна організація (обленерго чи районні електричні мережі) або житлово-експлуатаційні підприємства (КВЖРЕП, ОСББ, ЖБК та інші) мають реагувати на скарги населення щодо неналежного рівня надання послуг та відшкодувати збитки, заподіяні внаслідок порушення його прав. Проте юристи кажуть: в реальному житті добитися відшкодування заподіяного збитку проблематично, але це можливо при виконанні певної послідовності дій.

У таких випадках порядок дій наступний:

1. У разі порушення енергопостачальником умов договору про користування електричною енергією споживач викликає представника енергопостачальника для складання та підписання Акта-претензії споживача, в якому зазначаються терміни, види, відхилення показників з надання послуг тощо. Такий Акт-претензія складається споживачем та представником енергопостачальної організації і скріплюється їхніми підписами. У разі неприбуття представника енергопостачальної організації протягом 3 днів з дня звернення у містах або 7 днів – у сільській місцевості споживач має право скласти Акт-претензію у довільній формі. У разі відмови представника енергопостачальної організації від підписання даного Акта, він вважається дійсним, якщо його підписали не менше ніж три споживача або споживач і виборна особа будинкового, вуличного, квартального чи іншого органу самоврядування. Акт-претензія споживачем подається енергопостачальнику, який у десятиденний термін усуває недоліки або надає споживачеві обґрунтовану відмову щодо задоволення його претензій. У разі відмови енергопостачальника провести необхідні заміри параметрів якості електричної енергії споживач має право сам організувати проведення таких замірів. Проводити заміри параметрів якості електроенергії може організація, яка має відповідні повноваження та дозволи. У  випадку коли сторонньою організацією встановлено невідповідність параметрів якості встановленим нормам, енергопостачальна організація повинна відшкодувати споживачу витрати на проведення відповідних замірів.

2. Після проведення всіх вимірів і складення Акту-претензії, а також встановлення розміру збитків (для визначення розміру збитків по ремонту побутової техніки і причини виходу з ладу даної техніки, Вам необхідно звернутись до сервісного центру) письмово звертайтесь до енергопостачальника (відповідного РЕМ) для відшкодування всіх витрат, понесених внаслідок виникнення перепадів напруги.

3. Якщо ж технологічне порушення трапилася в електричних мережах житлово-експлуатаційного підприємства зверніться до нього, щоб воно створило комісію для службового розслідування того, що стало причиною аварії і які її наслідки. Далі, посилаючись на складений комісією акт, потрібно написати до того ж житлово-експлуатаційного підприємства заяву і вказати розміри збитків, які складаються з вартості оплати ремонту пошкодженої побутової техніки. Заяву необхідно скласти у двох примірниках. Не забудьте, що на документі, який залишиться у Вас повинна бути вказана дата, поставлений вхідний номер і підпис людини, яка цю заяву прийняла. Протягом місяця житлово-експлуатаційне підприємство зобов’язане виконати вимогу споживача або прислати письмову відмову з поясненням її причини.

4. Найчастіше пошкоджена техніка дуже необхідна у побуті і постраждалі громадяни відразу намагаються її відремонтувати в сервісних центрах, і це правильно. При цьому прошу запам’ятати, якщо Ви будете ремонтувати ваші прилади у осіб, які не в змозі видати Вам квитанцію про оплату ремонту і довідку про те, що спричинило такі пошкодження Ви втратите (не отримаєте) можливість відшкодувати заподіяну шкоду (збитки) навіть через судові органи. Крім того звертаємо увагу, на те, що на квитанції та довідці повинні стояти «мокрі» печатки сервісного центру.

5. Якщо ж ці організації відмовляються у відшкодуванні Вам витрат то спори та розбіжності, що можуть виникнути під час користування електричною енергією між Вами та енергопостачальною організацією або житлово-експлуатаційним підприємством, якщо вони не будуть узгоджені шляхом переговорів між сторонами, вирішуються в судовому порядку. Тому подайте позов до судових органів на ту організацію з чиєї вини заподіяні збитки та яка за договором забезпечує Вас електроенергією.

На «мирову» з добровільним відшкодуванням збитків житлово-експлуатаційні підприємства, за звичай не йдуть, пояснюючи це тим, що грошей у них немає. Тоді питання про відшкодування заподіяного збитку переходить до компетенції судових органів. До документів, що подаються до суду з приводу даного позову, обов’язково повинні додаватися договори, укладені між мешканцями і житлово-експлуатаційним підприємством, без яких добитися рішення на користь споживачів не можливо.

Як не дивно, але «вибити» компенсацію з житлово-експлуатаційного підприємства буває легше, ніж з енергопостачальної організації. Правда, навряд чи комунальники видадуть її живими грішми – швидше за все за Вашою згодою запропонують зарахувати до майбутніх платежів за житлово-комунальні послуги.

Окрім матеріальної компенсації, Ви можете зажадати відшкодування морального збитку – цю суму визначить суд. До речі, від держмита при судових витратах споживач звільняється, а Управління захисту прав споживачів повинно надати безкоштовно адвоката. До розміру збитків можуть бути віднесені і інші витрати пов’язані з підготовкою до суду.

Інспекція Держенергонагляду звертається до всіх суб’єктів електроенергетики, споживачів електричної енергії, до всіх людей, які дбають про  день завтрашній – безпечно експлуатуйте та утримуйте свої внутрішні електромережі та обладнання у належному технічному стані, не залишайте їх увімкнутими без нагляду, не перевищуйте потужність передбачену технічними умовами чи технічними характеристиками електромереж.

У разі появи підвищеної або зниженої величини напруги, а також різкого її коливання, не чекаючи з’ясування причин, вимкніть від електричної мережі свої електроприлади та зверніться з повідомленням до диспетчерів енергопостачальної організації або житлово-експлуатаційного підприємства.

Пам’ятайте! Правильна експлуатація електричних установок та приладів – запорука їх надійної, довговічної роботи та Вашої безпеки.

Довідникова інформація про інспекцію Держенергонагляду у Житомирській області:

Разом з тим, зважаючи на значне пониження температури навколишнього середовища та збільшення навантаження у електричній мережі, почастішали випадки виходу з ладу побутових електроприладів. У разі будь-яких проблем з технічним станом мереж та обладнання, якістю електричної енергії та іншого, громадяни можуть звертатись до інспекції, як з питань технічної консультації так і для проведення неупередженого, якісного та компетентного обстеження з метою допомоги у вирішенні технічних, спірних та інших проблемних питань. Всі консультації та розгляд звернень проводяться безкоштовно.

Повна назва

Посилання на офіційний веб-сайт

Адреса електронної пошти

Номер телефону

Керівник

Поштова адреса

Інспекція Держенергонагляду у Житомирській області

 den.energy.gov.ua

 

zhitm@den-centre.energy.gov.ua

 

(0412) 40-20-80

Лушкін Володимир Андрійович

10003,

 м. Житомир, вул.Старовільська, 2

Новоград-Волинське відділення інспекції Держенергонагляду у Житомирській області

 den.energy.gov.ua

 

nvvol@den-centre.energy.gov.ua

 

(04141) 2-04-50

Тимощук Василь Лук’янович

11702,

 м. Новоград-Волинський, вул. Шевченка, 51

 

ГРАФІК

особистого прийому громадян

керівництвом інспекції Держенергонагляду у Житомирській області

Посада

ПІБ

Дні та

години

прийому

Номер телефону для попереднього запису

Заступник начальника інспекції Держенергонагляду у Центральному регіоні – начальник інспекції Держенергонагляду у Житомирській області

 

ЛУШКІН Володимир Андрійович

вівторок     з 13:00     до 16:00

 

четвер

з 09:00     до 12:00

  (0412) 40-20-80

Заступник  начальника інспекції Держенергонагляду у Житомирській області – старший державний  інспектор з енергетичного нагляду

 

КУНИЦЬКИЙ

Микола Володимирович

понеділок   з 09:00     до 12:00

 

середа        з 13:00       до 16:00

 

(0412) 40-20-80

Начальник відділу забезпечення діяльності інспекції Держенергонагляду у Житомирській області

САДОВСЬКИЙ

Віталій

Августович

п’ятниця

з 09:00     до 12:00

(0412) 40-20-80

Начальник Новоград-Волинського відділення інспекції Держенергонагляду у Житомирській області

ТИМОЩУК

Василь

Лук’янович

четвер

з 09:00     до 12:00

(04141) 2-04-50

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Новоград-Волинське відділення

Державної інспекції з енергетичного нагляду

за режимами споживання електричної і теплової енергії

у Житомирській області

 

Чат-бот Гаряча лінія