Освіта міської ОТГ: від ідеї до втілення або сім ключових аспектів

28 Серпня 2020, 13:07

1. Головні освітні новації – 2020

Якими б не були зміни в суспільстві, а освіта незмінно залишається основою прогресу людства. І 2019-2020 навчальний рік не був виключенням у цьому сенсі. Найбільшим викликом для усіх учасників освітнього процесу стало проведення навчання дітей в умовах дистанціювання. І як наслідок, пошук та запровадження нових форм комунікації, опанування новими технологіями та нестримне бажання повернутися до класів, груп, гуртків- того, що соціалізує дитину, робить її повноцінним членом суспільства. Тому багато щорічних традиційних заходів проходило у нових форматах і змусило консервативну галузь освіти по-іншому поглянути на існуючі проблеми та шляхи їх вирішення. Крім того минулий навчальний рік запам’ятається суттєвими змінами у освітньому законодавстві.

Так, освітніми новаціями на загальнодержавному рівні стали: новий закон України “Про повну загальну середню освіту”, сертифікація педагогічних працівників, створення Інституту освітнього омбудсмена, запровадження домашньої, мережевої освіти, набуття чинності Порядку проведення інституційного аудиту закладів середньої освіти тощо. Враховуючи потребу та сучасні запити педагогічної спільноти нашої громади, управлінням освіти і науки міської ради створено науково-методичну Раду ІМЦ, Асоціацію керівників закладів і установ освіти Новоград-Волинської міської ОТГ; розроблено програму «Безпечне та якісне харчування дітей у закладах освіти Новоград-Волинської міської об’єднаної територіальної громади на 2020-2023 роки», регламент організації освітнього процесу в умовах адаптивного карантину; узагальнено та надруковано досвід роботи закладів освіти за дистанційного формою навчання в науково-методичному журналі «Житомирщина педагогічна»; переведено керівників закладів загальної середньої освіти на строкові трудові договори; підготовлено черговий 20-тий випуск інформаційного часопису «Інформаційний вісник», регламент роботи закладу освіти в умовах карантину; проведено прес-конференцію «Готуємося до нового 2020-2021 навчального року разом»; забезпечено фінансування нагальних питань щодо покращення матеріально-технічної бази закладів освіти тощо.

2. Все для розвитку дитини

Наразі дошкільна освіта міста представлена дванадцятьма закладами, у яких у 2020-2021 н.р. виховувалась 2281 дитина віком від 2 до 6 років.

Через електронну реєстрацію батьки мали змогу обирати заклади різного спрямування, а саме: інтелектуального, художньо-естетичного, гуманітарно-естетичного, лінгвістичного, фізкультурно-оздоровчого, центр розвитку дитини. У 4 ЗДО функціонує 10 груп спеціального призначення: 1 група (ДНЗ №14) для дітей з порушеннями зору, 4 групи для дітей з порушенням мови (ДНЗ №4,6,16), 2 – затримка психічного розвитку (ДНЗ №6), 3 групи (ДНЗ №14,16) – з порушенням опорно-рухового апарату. У ДНЗ №5, 13, 15, ЦРД функціонує 5 інклюзивних груп для 11 дітей, у які введені посади асистента вихователя відповідно до висновків інклюзивно ресурсного центру.

П’ять закладів дошкільної освіти (ДНЗ 1,2, 4,16, ЦРД) беруть участь у проєкті фонду LEGOFoundation«Сприяння освіті» та активно впроваджують в освітній процес ігрові та діяльнісні методи навчання з використанням LEGO.

3. Є ідея – буде результат

Впродовж навчального року 6852 учні навчалися у 270 класах 14-ти шкіл об’єднаної територіальної громади, яких навчали та виховували більше 500 педагогів. Одним із пріоритетів у галузі освіти є створення умов для навчання дітей з особливими потребами. Для таких дітей створено інклюзивні класи на базі ЗОШ № 2, 5, 7, 8, 10, ліцеїв № 4, 11 та працює 29 асистентів вчителів.

Нетрадиційними стали урочистості з нагоди першовересня, останнього дзвінка та випускного вечора. Це вже були не довготривалі лінійки та концертні програми, а навчальні квести, фейєричні фотозони, флешмоби та цікаві поїздки.

Непересічна освітня подія відбулася на початку 2020 року в Ліцеї №11. Адміністрації закладу, яка виступила ідейним натхненником організувала (не)конференцію – Магістральний міні-EdCamp Novohrad-Volynsjkyj. Вперше учасниками локацій стали представники влади – заступник міського голови та начальники обласного та міського управлінь освіти і науки. Потужний захід об’єднав більше 300 однодумців з усієї України, які взяли у ньому участь. Такий вид спілкування ламає стереотипи і заохочує до змін.

Робота з обдарованою молоддю є невід’ємною частиною освітнього процесу та вимагає додаткового стимулювання. Так, 43 учні, які стали переможцями обласного етапу Всеукраїнських олімпіад з базових предметів, 5 учнів, що вибороли дипломи ІІ ступеня в обласному етапі Всеукраїнського конкурсу-захисту учнівських науково-дослідницьких робіт Малої академії наук України та їх вчителі, а також переможці обласних та Всеукраїнських творчих конкурсів у цьому році вперше отримали матеріальне стимулювання на загальну суму 106 тис. грн.

Рішенням міської ради було збільшено місячний фонд стипендії міського голови до 5000 грн., що був розподілений між 12-ма кращими учнями. Відзначено також грошовими преміями фіналістів та лауреатів всеукраїнського конкурсу «Учитель року – 2020».

49 робіт від закладів та установ освіти були відібрані на міській виставці перспективного педагогічного досвіду „Сучасна освіта Новоград-Волинської міської ОТГ – 2020“ для участі в обласному етапі. З них 30 робіт відзначені дипломами обласної виставки.

Попри складності в організації освітнього процесу 33 випускники закладів загальної середньої освіти отримали золоті та срібні медалі за високі досягнення у навчанні.

Окрім дистанційного навчання освітянам довелося переорієнтовуватися на інші формати спілкування. Тому, вперше, у режимі онлайн, атестаційною комісією ІІ рівняпроатестовано 74 педагогічних працівники та 15 керівників і їх заступників. Педагоги закладів загальної середньої освіти досить успішно опановували нові навчальні платформи, сервіси і застосунки: GoogleClassroom, GoogleForms, Learningapps, YouTube, Vaber, Zoom, Skype, а також сайти «На Урок», «Всеосвіта», «Освіторія»,«Всеукраїнська школа онлайн», «Нова школа» тощо. Приведені у відповідність до вимог чинного законодавства щодо прозорості та відкритості сайти шкіл. На пропозицію управління освіти і науки міської ради всі заклади загальної середньої освіти підготували проморолики про свої заклади.

4. Позашкілля пропонує

2035 дітей обрали для себе улюблені заняття в 46–ти різних гуртках, організованих на базі позашкільних освітніх закладів. Відповідно до запитів дітей і батьків у Палаці дітей та молоді було відкрито два нових гуртки: студія «Гра на гітарі» та гурток «Веселі пружинки» фізкультурно-оздоровчого напряму.

Успішним проєктом від ідеї управління освіти і науки до реального втілення працівниками Палацу дітей та молоді стали табір короткотривалого перебування з гнучким дистанційним режимом та міський Клуб відпочинку «ADRENALIN». В умовах карантину, під час літніх канікул більше 300 дітей закладів освіти міста різного віку отримали чудову можливість для відпочинку та дозвілля.

Також багато вихованців позашкільних закладів були призерами обласних, всеукраїнських конкурсів та змагань і відзначені різного рівня нагородами, в тому числі грошовими преміями та стипендіями міського рівня.

5. Інклюзивно -ресурсний центр набирає обертів

На обліку в КУ «Інклюзивно-ресурсний центр» Новоград-Волинської міської ради перебуває 185 дітей з особливими освітніми потребами, з них 117-ти дітям проведено оцінку психолого-педагогічного розвитку у 2020 році. Як результат, 54 дітям рекомендовано перебування в спецгрупах та групах компенсуючого типу закладів дошкільної освіти, 40 дітям – інклюзивне навчання в закладах освіти (для 11 дітей рекомендовано асистента вихователя, для17 – асистента вчителя), 4 дітям – психолого-педагогічний супровід в закладах освіти, 17 дітям- навчання в спеціальних закладах загальної середньої освіти, 2 дітям- надання психолого-педагогічних послуг на базі ІРЦ. Для чотирьох дітей з особливостями, які не відвідували заклади освіти за станом здоров’я проводилися корекційно-розвиткові заняттяна базі ІРЦ.

Впродовж навчального року активно працювала ресурс-студія «Майстерня успіху» для батьків дітей з особливими освітніми потребами, «Інклюзивна школа» для педагогічних працівників. Інформаційно-просвітницький проєкт «Інклюзія. Формуємо нову філософію громади», який було започатковано спільно з газетою «Лесин край» був відзначений дипломом І ступеня на обласній виставці передового педагогічного досвіду.

6. Соціальні та матеріально-технічні питання вирішуються

Одним із чинників, що впливають на здоров’я дитини є збалансоване харчування, особливо дітей із соціально вразливих категорій. У 2019-2020 навчальному році в закладах дошкільної освіти харчувалося 2281 дитина, з них 728 дітей пільгових категорій отримували безкоштовне харчування. Крім того, враховано харчування 205 дітей з багатодітних сімей з розрахунку 50% вартості харчування за рахунок коштів міського бюджету. У закладах загальної середньої освіти безкоштовно харчувалося 1653 учні пільгових категорій. Зокрема, для дітей, батьки, яких є учасниками АТО, внутрішньопереміщених осіб та дітей з інвалідністю ця пільга встановлена на місцевому рівні. На забезпечення вищевказаних категорій дітей у школах та садках передбачено більше 10 млн. грн.

На забезпечення «Нової української школи» у 2020 році передбачено майже 2, 35 млн. грн, з яких субвенція з державного бюджету становить 1 644 574 грн, кошти місцевого бюджету – 704 817 грн. Кошти спрямовані на придбання меблів, комп’ютерів, дидактичного матеріалу та на супровід пілотного проєкту НУШ для 4-х класів Ліцею №11.

Для суттєвого покращення матеріально-технічної бази закладів освіти з міського бюджету додатково виділено понад 6 млн. грн на продовження капітального ремонту системи теплопостачання у ДНЗ№4, капітальний ремонт огорожі ДНЗ№5, капітальний ремонт елементів благоустрою території ДНЗ№13, встановлення системи протипожежного захисту та оповіщення в Ліцеї №1, Ліцеї №4 та ЗОШ№7, капітальний ремонт спортзалу ЗОШ№3, капітальний ремонт будівлі Майстрівської ЗОШ І ступеня, капітальний ремонт вхідної групи Ліцею№4, заміну віконних блоків у Ліцеї№11, будівництво міні-футбольного майданчика на території ЗОШ№10, реконструкцію покрівлі будівлі Палацу дітей та молоді, коригування та експертизу ПКД капітального ремонту фасаду ЗОШ № 2 та капітального ремонту фасаду та покрівель ЗОШ№7. Крім того здійснено значні поточні ремонти на загальну суму більше 2 млн. грн коштів міського бюджету. А це: заміна вікон у Ліцеї №1, ремонт фасаду у ЗОШ№3 та ЗОШ№9, встановлення блискавкозахисту у ЗОШ№5 та ДНЗ№14, ремонт вхідної групи у ЗОШ№6, ремонт пральні у ДНЗ№6 та ДНЗ№15, ремонт фасаду та вимощення, водопровідної мережі у ДНЗ№14, ремонт санвузлів у ДНЗ№16, ремонт системи каналізації на території ПДМ, ремонт санвузлів у ДЮКФП. Також перерозподілено майже 1 млн. грн для встановлення комерційних вузлів обліку теплової енергії у закладах освіти з метою ефективного та економного споживання теплової енергії.

За кожним ремонтом чи то придбанням стоїть колосальна організаційна робота як головного розпорядника коштів – управління освіти і науки, так і керівників закладів загальної середньої освіти. Завдяки зусиллям фахівців з державних закупівель та вдало проведеним тендерним процедурам вдалося зекономити більше 1млн. бюджетних коштів, які перерозподілені на вирішення інших нагальних проблем галузі.

З метою підготовки закладів освіти до роботи в умовах адаптивного карантину вже використано 721 тис. грн на закупівлю засобів захисту та дезінфекції. Придбано пірометри, бактерицидні лампи, рідке мило, антисептики для рук, дезінфектори для обробки поверхонь та підлоги, захисні маски, рукавички, паперові рушнички тощо.

Управлінням освіти і науки міської ради як координатором та відповідальним за підготовку до роботи закладів освіти у 2020-2021 навчальному році в умовах адаптивного карантину організовано низку організаційних нарад, навчальних семінарів та проведено прес-конференцію для широкого загалу громади про особливості нового навчального року.

7. Яких змін потребуємо та очікуємо

Відповідно до закону України «Про повну загальну середню освіту» буде створено КУ «Центр професійного розвитку педагогічних працівників» шляхом реорганізації інформаційно-методичного центру. Головним завданням центру має стати психологічний, методичний, правовий супровід освітнього процесу та педагогічних працівників галузі.Маємо розробити та винести на обговорення дорожню карту щодо створення мережі закладів профільної освіти нашої громади.Нова стратегія розвитку галузі освіти на 2021-2025 роки буде окреслена у новій розробленій програмі, так як діюча програма завершується у 2020 році.Мережа закладів освіти буде розширена у зв’язку із приєднанням до міської ОТГ 5-ти сільських рад, що потребуватиме додаткових ресурсів як фінансових, так і кадрових.

Система освіти нашої громади має позитивний досвід впровадження інноваційних технологій, заклади освіти неодноразово ставали методичними майданчиками для спілкування педагогічної спільноти на рівні області та України, чим ми щиро пишаємося. Наші управлінці, педагоги брали участь у парламентських слуханнях, засіданнях, конференціях Міністерства освіти і науки України тощо. Разом з тим ми завжди відкриті до діалогу, конструктивних пропозицій, альтернативних бачень розвитку галузі, готові до прогресивних змін і співпраці з усіма інституціями на благо нашої громади.

Начальник управління освіти і науки міської ради Тетяна Ващук

 

Чат-бот Гаряча лінія